Oszustwa w Internecie

money-494167_640

Z pewnością nie opiszę tutaj wszystkich możliwych oszustw internetowych, gdyż metody dokonywania tych przestępstw wciąż ewaluują. Niemniej jednak chciałabym opisać tutaj kilka tych najgroźniejszych i najczęściej spotykanych:

Oszustwo nigeryjskie – to jedno z najstarszych internetowych oszustw, pojawiające się w sieci do dziś.Ma formę e-maila z prośbą o pomoc odzyskaniu określonej sumy pieniężnej. Osoby te piszą, iż kwotę (często odszkodowanie) chcą odzyskać od jakiegoś kraju, na przykład Nigerii. Za pomoc w odzyskaniu środków oszuści obiecują podzielenie się zyskami  Zdarza się, że internauci uznają wiadomość za wiarygodną i decydują się na przelanie określonych kwot na konto oszustów – aby im pomóc w odzyskaniu pieniędzy. Pieniądze oczywiście  nigdy do nich nie wracają, o czym bardzo szybko mogą się przekonać. Również kontakt e-mailowy urywa się po przelaniu danej kwoty.

Phishing

Jest to podstępne wyłudzanie danych, najczęściej loginów i haseł, których używamy do logowania w systemie bankowości elektronicznej czy np. do sklepu internetowego. Najczęściej ofiara oszustwa dostaje e-maila informującego np. o konieczności zaktualizowania czy potwierdzenia swoich danych bankowych, czy danych na jakimś portalu. Może to być także mail z ofertą kredytu czy lokaty na preferencyjnych warunkach, albo atrakcyjna oferta zakupu w nowym sklepie internetowym. W mailu zawarty jest link do strony udającej stronę banku czy sklepu internetowego, na którą  aby ,,się zalogować ” musimy podać nasze dane dostępowe. Celem pishingu może być także wyłudzenie danych osobowych.

Kradzież tożsamości

To bezprawne wejście w posiadanie wrażliwych danych osobowych danej osoby takich jak adres, pesel, nr karty kredytowej itp. Przestępcy uzyskują dostęp do tych danych za pomocą programów szpiegowskich typu spyware, czy koni trojańskich, lub przez wyłudzenie.W tym celu wysyłane są maile z atrakcyjną ofertą, bądź informacją o konieczności aktualizacji danych, które zawierają link do fałszywej strony banku czy sklepu internetowego (pishing).

Kradzież tożsamości pozwala sprawcom dokonywać kolejnych przestępstw. Przestępcy posługują się skradzioną tożsamością:

  • zakładając fałszywe sklepy internetowe,
  • podrabiając dokumenty ofiary i wyłudzają kredyty,
  • zakładając w jej imieniu konta bankowe i zatrudniają ludzi,którzy rzekomo testują usługi bankowe i przelewają pieniądze pomiędzy różnymi kontami za określoną sumę prowizji,a tak na prawdę biorą udział w praniu brudnych pieniędzy,
  • podrabiając karty płatnicze,
  • wynajmując mieszkania czy samochody

Fałszywy sklep internetowy

Taki sklep z pozoru niczym nie różni się od innych: przyciągająca wzrok grafika, profesjonalne zdjęcia, markowe produkty. Część z nich posiada autentyczny certyfikat ssl oraz https , co oznacza, że oszust nie poznaje szczegółów kart kredytowych, ale po przelaniu pieniędzy nie otrzymamy zamówionego towaru. Jak zatem rozpoznać zagrożenie?

Zachowaj ostrożność gdy:

  • Sklep kusi cenami dużo niższymi niż u konkurencji, dodatkowo oferując np. darmową wysyłkę nawet przy małych zamówieniach,liczne promocje i gratisy.
  • Płatność przy odbiorze lub za pobraniem jest niemożliwa – to cecha charakterystyczna każdego sklepu nastawionego na oszustwo.
  • Krótki okres działania sklepu – takie sklepy działają od kilku dni do 2-3 tygodni.
  • Brak kontaktu telefonicznego
  • Podejrzane dane firmy – jeśli mamy podejrzenia co do uczciwości właściciela sklepu należy sprawdzić czy firma rzeczywiście istnieje i mieści się pod wskazanym adresem.Możemy to sprawdzić chociażby na www.ceidg.gov.pl

Wyłudzanie pieniędzy na Facebooku

„Rosja zaatakowała Polskę”, ,,Tak bawią się 18-stolatki na domówkach”, ,,“Tragiczny wypadek w centrum, dwie osoby nie żyją. 2013.09.20″ to tylko niektóre tytuły ,,filmików”, które znajdujemy na Facebooku.

Zamiast filmu wideo widnieje taka oto informacja: ,,Nasze serwery są aktualnie przeciążone. Po wprowadzeniu numeru telefonu otrzymasz wiadomość wraz z Twoim kodem weryfikującym.” Poniżej znajduje się okienko w które należy wpisać swój numer telefonu. Sama strona wygląda na serwis informacyjny, ale jak się okazuje tylko wygląda, gdyż po kliknięciu w poszczególne zakładki nic się nie dzieje-nadal pozostaję na stronie głównej. Natomiast podanie numeru telefonu i wpisanie kodu weryfikującego uruchamia płatną subskrypcję sms.

Oszustwa na portalach ogłoszeniowych

W internetowych serwisach ogłoszeniowych w rubryce ,,oddam za darmo” pojawiają się ogłoszenia typu ,,oddam laptopa za darmo”. Gdy dzwonisz dowiadujesz się ,że owszem laptop jest za darmo, ale musisz pokryć koszty przesyłki. Po przelaniu pieniędzy kontakt się urywa. Podobnie z ofertą sprzedaży wartościowego produktu, za niewiarygodnie niską cenę. W tym wypadku należy czytać uważnie opisy i treść aukcji ponieważ może się okazać ,że przedmiotem aukcji tak naprawdę nie jest widoczny na zdjęciu przedmiot, ale jego zdjęcie!!!

Wirtualny pensjonat

Gdy sezon w pełni a wolnych kwater brak atrakcyjne ceny komfortowych pokoi przykuwają wzrok. Kontakt z ,,pensjonatem” trwa do momentu wpłaty zaliczki na jego, a gdy próbujemy znaleźć wskazany pensjonat w ewidencji działalności gospodarczej okazuje się, że obiekt nie istnieje.

 

 

17 myśli nt. „Oszustwa w Internecie

  1. Jeżeli nie jestescie pewni proweniencji domeny, to sprawdżcie na stronie: www. whois.pl
    Jezeli nie jest znana, lub brak danych, to niemal na pewno macie do czynienia z oszustwem

    • W tym przypadku wszystko było misternie przygotowane i dobrze sfabrykowane niestety…ale uważam że podejrzenia powinnam wzbudzić brak możliwości wysyłki za pobraniem.

  2. A ja ostrzegam przed stroną http://petycja-przeciw-online.prv.pl/, która należy do firmy Hastro Sp. z.o.o., 00-613 Warszawa, Tytusa Chałubińskiego 8, KRS 0000565124, Na tejże stronie znajduje się petycja przeciwko sprowadzaniu do Polski imigrantów muzułmańskich, a na różnych forach, zwłaszcza przy bardzo popularnych wątkach, różni „naganiacze” zachęcają do podpisywania petycji. Temat bardzo gorący i TEORETYCZNIE organizatorzy mają szlachetne intencje. Natomiast FAKTYCZNIE każdy naiwny, który zdecyduje się podpisać petycję, jest zapisywany AUTOMATYCZNIE na płatną prenumeratę serwisu firmy i natychmiast pobiera się od niego 6,15 zł za pierwszego przychodzącego SMS-a z potwierdzeniem prenumeraty! Jeżeli się tej prenumeraty od razu nie anuluje, będą przychodziły 3 SMS-y premium tygodniowo, każdy po 6,15 zł, wszystko wysyłane przez nr 60555. Uważam, że jest to HANIEBNE!!! Jak można tak CYNICZNIE wykorzystywać bardzo ważną społecznie sprawę do ZŁODZIEJSKIEGO procederu??? Sprawa (na razie!) została zgłoszona tylko do UKE, ale… to z całą pewnością nie koniec! 🙂

    • Własnie z numeru 60555 oszuści przysłali mi informacje o przedłużeniu dostępu nie wiem do czego…i wyczyścili mi konto za każdego smsa 6,15 zł.Zarejestrowani oszuści skonet sp. z oo z/s w łodzi.Nie ma paragrafu na nastepców amber goldu??????????

    • Własnie z numeru 60555 oszuści przysłali mi informacje o przedłużeniu dostępu nie wiem do czego…i wyczyścili mi konto za każdego smsa 6,15 zł.Zarejestrowani oszuści skonet sp. z oo z/s w łodzi.Nie ma paragrafu na nastepców amber goldu??????????Strona chroni oszustów, nawet nie opublikują mojego komentarza…

  3. Tyle lat upłynęło a temat phishingu nadal jest aktualny, na skrzynkach nadal lądują wiadomości o blokadach konta a ludzie nadal nabierają się na te wiadomości. Moim zdaniem banki powinny większą uwagę przykładać do informowania swoich klientów o potencjalnych zagrożeniach jakie płynąć mogą z nie odpowiedniego korzystania z bankowości elektronicznej. Szczególnie mam tu na myśli takie osoby które nie za bardzo są na bieżąco jeśli chodzi o komputery czy internet, nie wspominając o temacie bezpieczeństwa w sieci.

  4. ZNALAZŁEM SIĘ W SYTUACJI ZE TO JA JESTEM WINNY REALIZACJI ZLECENIA PRZEZ GLOBPORT I DPD, WINNY JESTEM TEMU ZE ZAPŁACIŁEM ZA USŁUGĘ I OCZEKIWAŁEM ZREALIZOWANIA USŁUGI.
    NIESTETY…. ŚCIANA, ZERO POMOCY Z STRONY TYCH FIRM.
    TO MNIE OBWINIAJĄ ŻE TAKIE ZLECENIE ZOSTAŁO ZŁOŻONE!

    firma zdecydowanie złodziejska! nie radzą sobie z prostymi sytuacjami,
    zrzuca odpowiedzialność z siebie na DPD, prosta sytuacja: dostają pieniądze na wykonanie usługi, zlecają swojemu partnerowi biznesowemu DPD transport, DPD gubi paczkę…. ( kradną, przywłaszczą….) wiec co?? składam reklamacje, niestety dostałem odmowę wypłaty odszkodowania,bo jak twierdzi DPD reklamacje powinien złożyć zleceniodawca (* w tej sytuacji GLOB PORT)
    Bezczelny gość z DPD twierdzi ze jest jednak inaczej, dla mnie gość bez jaj, bez kompetencji, posiadam komplet dokumentów dla przedmiotowej przesyłki, niestety to za mało…. chcesz być okradziony przez Pana Marcina to wysyłaj przez Glob Port, NIE MA SZANS NA POMOC PRZY ROZWIAZNIU PROBLEMU.

  5. you are really a excellent webmaster. The
    web site loading speed is amazing. It kind of feels that you’re doing any
    unique trick. Also, The contents are masterwork.
    you have performed a great job in this subject!

  6. This is the perfect webpage for anybody who wishes to find out about this topic.
    You understand so much its almost tough to argue with you (not that I personally will need to?HaHa).
    You definitely put a new spin on a subject that’s been discussed for many years.
    Great stuff, just great!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *