Konkursy na Facebooku organizuje wiele firm, gdyż są one jedną z bardziej efektywnych form promocji oferowanych produktów i usług. Jednak w ostatnim czasie pojawia się również wiele fałszywych konkursów, których celem jest wyłudzenie pieniędzy.
Pierwszym znakiem rozpoznawczym fałszywego konkursu jest data utworzenia fanpage’a firmy, która jest organizatorem konkursu. Doskonałym przykładem jest fanpage pod nazwą Baseny Ogrodowe, który powstał w kwietniu br., oraz fanpage Sezon Grillowy, który pojawił się w dniu dzisiejszym. Nigdzie nie znajdujemy adresu strony internetowej firmy. Na fanpage’u Baseny Ogrodowe jedynie w polu ,,informacje o stronie” znajdujemy tylko taką informację: ,,Jesteśmy nową firmą na rynku, która zajmuje się sprzedażą basenów ogrodowych i nie tylko. Sprawdź!”
Warunki udziału w takim konkursie są bardzo proste: wystarczy polubić stronę, skomentować i udostępnić post z informacją o konkursie na swojej osi czasu, a następnie czekać na ogłoszenie wyników. I do tego momentu możemy jeszcze nie zauważyć niczego podejrzanego, gdyż szydło z worka wychodzi właśnie w momencie ogłoszenia wyników. Pojawia się wtedy link do profilu osoby, która wygrała nagrodę, oraz link do strony http://wygrajbasen.pl/, na której zwyciężca ma dokonać rejestracji.
Okazuje się, że po kliknięciu w link do zwycięskiego profilu otwiera się nam nasz profil!!! Na stronie http://wygrajbasen.pl/ po wybraniu modelu basenu pojawia się już dobrze znane pole, w którym należy wpisać swój numer telefonu, a następnie otrzymany SMS-em kod. To nic innego jak procedura włączenia płatnej subskrypcji SMS…
Na samym dole strony po kliknięciu w przycisk ,,Regulamin” znajdujemy informacje nie o warunkach konkursu, a o usłudze subskrypcyjnej, której koszt miesięczny wynosi 79.95 zł. Wniosek zatem nasuwa się sam: basenu raczej nie zobaczysz, ale wysoki rachunek telefoniczny na pewno!
Uwielbiam konkursy, ale jak piszesz trzeba uważać i czytać regulaminy! Super wpis!
Nie biore udzialu w zadnych konkursach. Szkoda, ze ludzie zeruja na naiwnosci innych…
Firma organizująca konkurs zamieszcza taką informację na swojej stronie lub na firmowym fanpage’u a nie tworzy w tym celu nowego fanpage’a!
Aw, this was a very nice post. In thought I wish to put in writing like this moreover – taking time and precise effort to make an excellent article… but what can I say… I procrastinate alot and by no means seem to get something done.
Looking forward to reading more. Great blog.Really thank you! Cool.