Według powszechnie dostępnych statystyk, w naszym kraju funkcjonuje niemal 2 miliony różnej wielkości firm. Dla bardzo wielu przedsiębiorców dostęp do ich danych kontaktowych czy adresowych jest kluczową sprawą z punktu widzenia skuteczności w prowadzeniu własnego biznesu.

W sytuacji, gdy prowadzą oni działalność opartą na oferowaniu klasycznych produktów lub usług, zazwyczaj nie będą mieli z tym większego problemu, ponieważ wiele z tych firm może po prostu zostać ich klientami lub kontrahentami. Znacznie trudniej mają przedsiębiorcy zajmujący się wąską specjalizacją. To właśnie wtedy pojawia się w ich głowach pytanie: jak pozyskać bazy firm?

Gdzie się najpierw zwrócić po pomoc?

Na polskim rynku działa co najmniej kilkudziesięciu różnych dostawców baz danych i adresów firm. To właśnie do nich należy się zwrócić w pierwszej kolejności po stosowne informacje. Niektórzy z nich zamieszczają te dane bezpośrednio na swoich stronach internetowych, dając nam możliwość bezproblemowego zapoznania się z nimi poprzez wykupienie dostępu. W ten sposób jest zdecydowanie najprościej pozyskać bazy firm. W Internecie są one rozmaicie posegregowane i uporządkowane, dzięki czemu łatwiej z nich korzystać. Warto podkreślić, że im więcej zmiennych można w takim miejscu wykluczyć albo zaakcentować, tym lepszej jakości jest dana baza. Chodzi tutaj m.in. o regon, lokalizację, branżę czy liczbę zatrudnionych pracowników – to podstawowe zmienne, na które powinniśmy w szczególności zwrócić uwagę, bo pozwolą nam znaleźć interesujące firmy bez konieczności zapoznawania się z bazą w całości. Pamiętajmy bowiem, że najważniejsza nie jest wcale ogromna liczba wyników (choć również istotna), lecz przede wszystkim sposób, w jaki możemy wyszukiwać stosowne pozycje. Wybór bazy danych musi być więc uzależniony m.in. od przejrzystości.

Skuteczne rozwiązanie w przypadku firm specjalistycznych

W sytuacji, gdy zależy nam na znalezieniu firm w konkretnej specjalizacji, która na dodatek jest bardzo wąska, wykupienie dostępu do jakiejkolwiek bazy internetowej zazwyczaj nie wystarczy. Wiele firm specjalistycznych świadomie bowiem nie udostępnia swoich adresów, ponieważ nie musi szukać klientów i prowadzić kampanii reklamowych – wynika to z ich wysokiej pozycji na rynku lub prowadzenia działalności o tak wąskim profilu, że reklamowanie się szerokiemu gronu odbiorców nie ma absolutnie żadnego sensu. Jak pozyskać bazy firm w tak skomplikowanej sytuacji? Otóż konieczne jest wtedy skorzystanie z usług przedsiębiorstw specjalizujących się w wyszukiwaniu trudno dostępnych danych i informacji. Otrzymujemy od nich konkretną bazę zapisaną na dysku zewnętrznym albo po prostu na kartce papieru. Musimy się jednak liczyć z wysoką ceną za tego rodzaju usługę, która znacznie przewyższa koszt wykupienia dostępu do jakiejkolwiek bazy dostępnej w Internecie. Zwłaszcza jeśli usługa dotyczy pozyskania danych dodatkowych, m.in. o obrocie rocznym czy liczbie pracowników. W tym przypadku można już bowiem mówić o czymś takim, jak wywiad gospodarczy.

Artykuł powstał przy współpracy z BNF.pl

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę, wpisz swój komentarz
Podaj swoje imię