,,W celu weryfikacji podaj swój nr telefonu i wpisz otrzymany kod”-taki komunikat znajdujemy na stronach obiecujących darmowe bony do sklepów, czy ,,rozdających” drogie gadżety w ramach ,,konkursów” organizowanych na portalach społecznościowych. Po wpisaniu kodu ,,weryfikacyjnego” na nasz numer telefonu zaczynają przychodzić płatne SMS-y. 

Usługa o podwyższonej opłacie, bo o nich mowa, to tzw. usługa telekomunikacyjna z dodatkowym świadczeniem, która może być realizowana przez inny podmiot niż dostawca usługi telekomunikacyjnej. SMS premium, określane również jako usługi specjalne są dziś bardzo popularną formą płatności. Płacimy w ten sposób za zamieszczanie ogłoszeń w Internecie, za pobieranie dzwonków, tapet, gier Java, czy za dostęp do szerszych możliwości na portalach społecznościowych. Usługi o podwyższonej opłacie, świadczone z wykorzystaniem wiadomości SMS. podzielić można na dwa rodzaje: MO (Mobile Orginated), oraz MT (Mobile Terminated)

MO (Mobile Originated) – to SMS, który my wysyłamy pod wskazany numer. Za każdy taki SMS, jest pobierana jest opłata. MT (Mobile Terminated) – to cykliczna usługa przychodząca np. usługa prenumeraty (subskrypcji) płatnych wiadomości SMS. Aktywujemy ją poprzez wysłanie wiadomości SMS (najczęściej bezpłatnej), bądź wpisanie na stronie internetowej usługodawcy otrzymanego SMS-em kodu. Następnie, w ramach aktywowanej usługi na nasz telefon przychodzą wiadomości SMS, za które pobierana jest opłata.

Płatne subskrypcje SMS znajdujemy też na stronach obiecujących darmowe bony do sklepów, czy ,,rozdających” drogie gadżety w ramach ,,konkursów” organizowanych na portalach społecznościowych. Informacja u usłudze zawarta jest w regulaminie, który czasami widoczny jest dopiero na samym dole strony, zapisany drobnym druczkiem.

Opłaty za przychodzące w ramach subskrypcji SMS-y są doliczane do rachunku telefonicznego. Opłaty za usługi subskrypcyjne mogą podwyższyć kwotę rachunku o kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet o kilkaset złotych. W regulaminie danej usługi powinna być zawarta informacja, o metodzie jej dezaktywacji. Usługi subskrypcyjne możemy też zablokować u swojego operatora.

W sieci Play wysyłamy SMS o treści STOP na numer 6000. W Play możemy również sprawdzić jakie subskrypcje mamy aktualnie uruchomione. Robimy to wysyłając SMS o treści LISTA na numer 6000.
W Orange logujemy się na konto w Mój Orange lub dzwonimy do Biura Obsługi Klienta 510 100 100 (opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora).
W Plusie wysyłamy SMS o treści LIMIT MT 0 na numer 2601
W T-Mobile dzwonimy a biuro obsługi abonenta – 602 900 000.

Więcej o popularnych oszustwach z wykorzystaniem płatnych SMS-ów:

https://stop-oszustom.pl/usluga-rebusy-zostala-aktywowana-uwazaj-bo-stracisz-pieniadze/

https://stop-oszustom.pl/miala-byc-praca-a-sa-platne-smsy/

https://stop-oszustom.pl/nowy-scam-znalazlem-twoja-zgube/

https://stop-oszustom.pl/petycja-nie-platna-subskrypcja/

https://stop-oszustom.pl/nowy-sposob-wyludzania-pieniedzy-na-portalach-ogloszeniowych/

https://stop-oszustom.pl/testowanie-e-papierosow-nie-calkiem-darmowe/

,,Usługa rebusy została aktywowana”-uważaj, bo stracisz pieniądze!!

Źródło: Poradnik dla konsumentów – usługi telekomunikacyjne, Opracowanie: Departament Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), Warszawa, 16 marca 2015 r.

16 KOMENTARZE

  1. Bardzo dziękuję za pomoc.. Udało się zablokować subskrypcję..zapłaciłam 15 zł za naiwność.. Będę ostrożniejsza..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here