Polkomtel -operator sieci Plus bezprawnie naliczał do kwoty abonamentu dodatkowe opłaty za dziewięć automatycznie aktywowanych usług, np. „Czasoumilacz”, „Serwis wyświetlacza”, czy ,,Plus Music News”. Nałożona przez Prezesa UOKiK kara za stosowane praktyki w sumie wyniosła 39,4 mln zł.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec spółki Polkomtel, operatora sieci Plus. Stwierdził w niej, że Polkomtel stosował dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotyczyły one dziewięciu usług płatnych dodatkowo poza abonamentem. Usługi te były automatycznie uruchamiane przy podpisaniu umowy. Przez pierwszy miesiąc lub dwa usługi te były bezpłatne, a po upływie tego okesu klient musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi do abonamentu doliczano miesięcznie od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka dodatkowych usług.

Przepisy ustawy o prawach konsumenta nakładają na przedsiębiorców obowiązek uzyskania przed podpisaniem umowy uzyskania wyraźnej zgody klienta na każdą dodatkową płatność. . W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem. – Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Za każdą z praktyk UOKiK nałożył na Polkomtel karę. W sumie spółka musi zapłacić 39 457 264 zł. To nie pierwsza decyzja urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska (decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu). – Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Kara to nie wszystko. Po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług. Dowiedzą się z nich, że prawomocne decyzje prezesa UOKiK mają charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu – odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.

Decyzja nie jest prawomocna, Polkomtel może się odwołać do sądu w terminie miesiąca od jej doręczenia.

Źródło: uokik.gov.pl

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułFałszywe maile o kontroli skarbowej
Następny artykułUwodził kobiety i wyłudzał od nich pieniądze
Bozena Kultys
Jako pracownik największych w Polsce firm telekomunikacyjnych, oraz będąc związana z sektorem bankowym, w swojej pracy ciągle spotyka się z różnego rodzaju oszustwami. Autorka książki "Stop Oszustom", w której w przystępny sposób opisuje techniki manipulacyjne stosowane przez oszustów. Pozycja szczególnie ceniona jest przez osoby starsze, czyli najbardziej narażone na działania przestępców oraz osoby mające mniejsze obycie z nowoczesnymi technologiami.

4 KOMENTARZE

  1. Dawno się wypisałam z plusa, nie twierdzę że to samo zło, bo nie wszyscy operatorzy są uczciwi, ale o klienta niestety należycie nie dba:(

  2. ja od lat mam Play i stary numer w erze 😉 Plusa wybrałam chyba tylko raz, nie wspominając o orange, z którego oferty nigdy nie znalazłam nic dla siebie 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę, wpisz swój komentarz
Podaj swoje imię