Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET Polska. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd. To już kolejna decyzja w tym roku dotycząca sprzedaży w trakcie prezentacji.

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko VGET w lutym 2019 r. Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach. Pracownicy UOKiK postanowili zbadać sprawę wcielając się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednej z organizowanych przez firmę prezentacji.

W trakcie kontroli UOKiK ustalił, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie nie na pokaz handlowy, a na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska”. Zatem klienci nie byli informowani o handlowego charakterze spotkania. W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Następnie namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o rzekomych chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.

– Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ponadto, prowadzący pokazy zachęcali do zakupu produktów w specjalnych, promocyjnych cenach, które miały obowiązywać jedynie na pokazie. Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty Spółki, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.

UOKiK nałożył na firmę VGET Polska karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych (2 723 917 zł). Firma musi zaniechać stosowania nieuczciwych praktyk. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Ponadto przedsiębiorca musi listem poleconym poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 r. a 24 czerwca 2019 r.

– To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne – dodaje Marek Niechciał.

To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich miesiącach. Na przykład maju UOKiK ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego, a w grudniu 2018 zapadła decyzja w sprawie firmy ACS Medica.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę, wpisz swój komentarz
Podaj swoje imię