Facebook.com
Szczególnie przed świętami na portalach społecznościowych wciąż pojawiają się fałszywe profile znanych sieci handlowych. Udział w fikcyjnych promocjach i konkursach grozi utratą pieniędzy.
Okres przedświąteczny to czas zakupów, a więc nie brakuje w tym okresie przedświątecznych loterii, konkursów, promocji i wyprzedaży. Wiele z nich pojawia się także na portalach społecznościowych.
Niestety na świątecznych promocjach próbują zarobić również oszuści tworzący fałszywe strony znanych marek. Fałszywe strony możemy zwykle rozpoznać po bardzo krótkim czasie istnienia strony, oraz licznych konkursach. Na takiej stronie już po 2-óch dniach są ogłaszane wyniki, gdzie są podane linki, które po kliknięciu odsyłają nas do naszego własnego profilu, co ma nas przekonać o wygranej i skłonić do pobrania formularza na wskazanej stronie. I tutaj szydło wychodzi z worka! Okazuje się bowiem, że warunkiem pobrania formularza jest wysłanie SMS-a za 30,75 zł, bądź włączenie płatnej subskrypcji SMS, czyli regularnie przychodzących płatnych SMS-ów. W przeciągu ostatnich kilku tygodni na Facebooku pojawiły się fałszywe profile min. Biedronki i Media Expert.
,,Ślicznie Pani dziękuję za wiadomość. Niestety co jakiś czas przychodzi nam mierzyć się z takim tworami. Jeszcze wczoraj wieczorem, po Pani mailu skontaktowałem się z osobą odpowiedzialną za social media w naszej sieci. Dziś rano zostało wysłane do autora wskazanego przez Panią profilu ultimatum wzywające do jego likwidacji. Naturalnie potępiamy tego typu procedery, monitorujemy sieć w ich poszukiwaniu, ale tym razem Pani okazała się najszybsza.”-na informację o fałszywym profilu odpowiada Michał Mystkowski-rzecznik prasowy Media Expert. Strona ta została już zlikwidowana, lecz niestety pojawiła się kolejna pod nazwą Media Expert-jubileusz 18 lat.
Wczoraj została zlikwidowana ostatnia fałszywa strona Biedronki. Firma Jeronimo Martins-właściciel marki biedronka bardzo jasno przedstawia swoje stanowisko w tej sprawie:
,,Zaznaczamy, że sieć Biedronka nie prowadzi wspomnianego konkursu na portalu Facebook, nie posiadamy też na tym portalu oficjalnego profilu marki Biedronka.
Niezależnie od powyższego, przekazaliśmy otrzymane od Pani informacje naszym prawnikom, którzy przyjrzą się sprawie i zbadają możliwości zgłoszenia przez nas naruszenia, w ramach dostępnych możliwości prawnych.
Przypominamy, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, informacje o realizowanych przez sieć Biedronka działaniach można zweryfikować, kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta (email: bok@biedronka.eu oraz tel. 800 080 010 lub 22 205 33 00).”
Z moich obserwacji i doświadczeń wynika, że motorem napędzającym kasę oszustom i wręcz zachęcającym do produkcji licznych, fałszywych stron i konkursów, jest bezkrytyczne udostępnianie i lajkowanie stron oraz postów złodziei, nawet przez osoby świadome oszustwa!!! Zaufanie do znajomych wywołuje lawinę kolejnych polubień i udostępnień, co z kolei powoduje, że w pułapki oszustów wpadają osoby mniej racjonalne. Wiek i wykształcenie nie mają znaczenia. Zatem w mojej ocenie podstawą powinno być – minimum nie udostępniać i nie polubiać (lajkować). Dobrze jest blokować strony oszustów, a najlepiej zgłaszać do fb. Tu kolejny problem – fb nie reaguje na zgłaszanie oszustw (wiem to z doświadczenia). W miarę skuteczne, chociaż nie zawsze, jest zgłaszanie stron i postów z listą „wygranych”, jako „sprzedaż towarów regulowanych…”. Wiem, że to rodzaj nadużycia, ale fb sam się o to prosi – przynajmniej reagują!!! W konkluzji, należy uświadamiać ludzi (znajomych), aby bezkrytycznie nie udostępniali postów i nie reagowali na tzw. „konkursy” – zero lajków i udostępnień, to niemal 100% skuteczności w walce z oszustami. Jeśli ktoś to nieświadomie zrobi, zawiadom kolegę, koleżankę, czy rodzinę, aby przynajmniej usunął szkodliwe udostępnienie.
Ja zawsze zgłaszałam strony, a nie konkretne posty. Dziękuję za cenną informację 🙂
– Sorry your last comment got flagged as SPAM. WodrerPss does that when multiple links are added. An older posts, I give credit to De Vany for being my mentor. That 1995 essay is what started me down this path. I remember reading it around Christmas 2007.
Ludzie są zbyt ufni. Te wszystkie promocje fałszywe, dla mnie od razu wyglądają na nierealne…
Niestety ale dużo winy leży po stronie naiwności ludzkiej. Ile to razy widzę na fb jak moi znajomi lajkują wszystko, jak popadnie, udostępniają dziwne rzeczy. Tyle razy już się o tym pisało i trąbiło a tu nadal nic. Świadomość tego, jak działają socialmedia i że to nie tylko bezpieczna przystan do wymienia zdjęć ze znajomymi, nadal leży i kwiczy. Dobrze, że producenci i świadomi zagrożeń z tym walczą.
Najprościej zainstalować w przeglądarce wtyczkę Flagfox (Opera, Chrome i Firefox) dzięki której bardzo szybko uzyskuje się dane o stronie (z bazy whois). Strony oszustów zawsze istnieją bardzo krótko. Od razu też można ustalić na kogo jest zarejestrowana domena. Przykładowe dane o tej stronie, uzyskane przy pomocy wspomnianej wtyczki: https://whois.domaintools.com/stop-oszustom.pl
Klasyczny przykład 'parady oszustów’: https://www.ankiety-konsumenckie.pl/
– naciągane na płatną subskrypcję, wyciąganie danych osobowych , oraz zasypywanie skrzynki pocztowej 'spamem’ . Wystarczy przeczytać regulamin (bardzo nieczytelny). To tylko jeden z wielu przykładów oszustwa.
Właśnie, trzeba uważać na każdym kroku, a szczególnie w social mediach, gdzie wszystko (no, prawie wszystko) wydaje się być zabawą!
I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was great.
I don’t know who you are but definitely you’re going to a
famous blogger if you are not already 😉 Cheers!
This is really attention-grabbing, You are an excessively professional blogger.
I have joined your rss feed and stay up for searching for more of your magnificent post.
Additionally, I have shared your web site in my social networks
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself? Plz reply back as I’m looking to create my own blog and would like to know wheere u got this from. thanks
Major thankies for the article post.Much thanks again. Really Great.