W ostatnich tygodniach pojawiły się nowe oszustwa SMS-owe. Większość z nich miała skłonić adresata do kliknięcia w link do fałszywej strony płatności. ,,Zalogowanie” na takiej stronie oznaczało przekazanie danych logowania oszustom, co skutkowało ,,wyczyszczeniem” konta. Teraz oszuści wybrali nieco inną metodę.
Oszuści tym razem podszyli się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wiadomości były wysyłane ze strony udającej oficjalną stronę ZUS. Jak podaje serwis naszemiasto.pl celem oszustów było prawdopodobnie nakłonienie adresatów do wykonania połączenia na numer o podwyższonej opłacie. Pierwsze sygnały o SMS-owych oszustach podszywających się pod ZUS pochodzą z Dzierżoniowa.
– Zgłosił się do mnie dziś nasz lokalny przedsiębiorca i pokazał sms, który został wysłany ze strony łudząco podobnej do naszej firmowej – mówi Adam Nowak Kierownik Inspektoratu ZUS w Dzierżoniowie. – W treści było napisane, że nasz klient zaległość w kwocie 4,87 zł i dlatego poproszono go o kontakt z nadawcą wiadomości – – mówi Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Pracownicy ZUS sprawdzili konto mieszkaniec Dzierżoniowa, na którym nie było żadnych zaległości, gdyż zamknął swoją firmę dwa lata temu i wtedy rozliczył się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych dlatego jego saldo wynosiło zero złotych. W związku z otrzymaną wiadomością postanowił wyjaśnić sprawę u źródła. Sms był wysłany ze strony https://zus.pl/c52b, która nie istnieje.
ZUS przypomina i jednocześnie ostrzega wszystkich ubezpieczonych, że pracownicy Zakładu nie telefonują a tym bardziej nie odwiedzają klientów w domach. Wszyscy, którzy są zainteresowani jakimikolwiek sprawami z zakresu ubezpieczeń społecznych czy prowadzenia własnej działalności mogą korzystać z całkowicie bezpłatnych konsultacji bezpośrednio na salach obsługi, bądź za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem: (22) 560 16 00.
Osoby, które posiadają indywidualne konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) informacje mogą uzyskać także online bez konieczności wychodzenia z domu. Pamiętajmy, że ZUS sprawy z klientami załatwia listownie lub w placówkach Zakładu, a także poprzez wspomniany wyżej – uwierzytelniony profil na Platformie Usług Elektronicznych. Także osobiste odwiedzenie klientów przez pracowników ZUS w ich domach jest wyjątkowo rzadkie. Dotyczy to tylko sytuacji, gdy przeprowadzana jest kontrola wykorzystania zwolnień lekarskich. Pozostałe wizyty pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w domu klienta poprzedzane są pisemną informacją.
Ze względu na fakt, iż nie jest to pierwszy taki przypadek próby oszustwa. Zakład Ubezpieczeń Społecznych prosi o zachowanie ostrożności. Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości, co do otrzymanych informacji czy tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod nr tel. 22 560 16 00 lub zawiadomić policję.