Oszuści podszywający się pod Tauron wysyłają fałszywe SMS-y i e-maile. Wiadomości zawierają wezwanie do natychmiastowej zapłaty rzekomych zaległości pod groźbą wyłączenia energii elektrycznej. Na Górnym Śląsku ofiara takiego przestępstwa straciła kilkanaście tysięcy złotych.
Do skrzynek klientów Taurona trafiają maile z wezwaniem do natychmiastowej spłaty rzekomego zadłużenia.„Jeżeli nie odnotujemy wpłaty w przeciągu 24 godzin, będziemy zmuszeni przerwać dostawę prądu”- straszą oszuści w mailach rozsyłanych klientom. Podobne wiadomości są również rozsyłane SMS-em. C Celem oszustów jest skłonienie adresatów wiadomości do kliknięcia w zamieszczony w wiadomości link prowadzący do fałszywych stron płatności, gdzie próbując zalogować się do systemu bankowości elektronicznej w rzeczywistości ujawniają swoje dane do logowania oszustom. Skutkiem czego jest utrata zgromadzonych na koncie środków. W taki sposób na Górnym Śląsku jedna osoba straciła kilkanaście tysięcy złotych.
– Oszuści nieustannie modyfikują swoje metody działania. Podstawą bezpieczeństwa jest nieotwieranie żadnych załączników i nieklikanie w odnośniki informacji SMS, czy e-mail dostarczanych rzekomo od różnych zaufanych firm. W załącznikach mogą znajdować się bowiem wirusy pozwalające oszustom na przejęcie naszych danych, a odnośniki przekierowywać na strony łudząco podobne do serwisów prawdziwych instytucji, w rzeczywistości zarządzane przez cyberprzestępców. Dzięki temu mogą oni przejąć np. nasze dane dostępowe do kont bankowych – mówi asp. sztab. Adam Jachimczak z Zespołu Prasowego KWP w Katowicach.
– Mamy sygnał ze Śląska, że jeden z klientów klikając w link z podejrzanego SMS-a stracił kilkanaście tysięcy złotych. Przypominamy zasady bezpieczeństwa chcąc uchronić klientów przed kradzieżą. Prosimy, żeby każdy przypadek oszustwa zgłaszać Policji – wyjaśnia Łukasz Zimnoch, rzecznik prasowy Tauron Polska Energia.
TAURON ostrzega i przypomina podstawowe zasady opłacania rachunków za prąd:
1. Wpłacaj pieniądze tylko na numer rachunku bankowego wskazany na Twojej fakturze za prąd oraz widoczny w serwisie Mój TAURON.
2. Jeżeli zalegasz z opłatami za energię elektryczną, wysyłamy list wzywający do zapłaty.
3. W listownym wezwaniu do zapłaty podajemy kwotę zaległej należności i wyznaczamy 14 dniowy termin do jej uregulowania. Wskazujemy numer rachunku bankowego, ten sam, który jest na Twojej fakturze za prąd.
4. Dopiero w przypadku braku wpłaty po upływie tego czasu, mamy prawo wyłączyć prąd.
5. Nigdy nie wysyłamy e-maili i SMS-ów przypominających o zapłacie z linkiem czy numerem rachunku bankowego, na który należy wpłacić pieniądze.
6. Nigdy nie przekazuj pieniędzy za prąd osobom, które odwiedzają Cię w domu podających się za pracowników TAURONA. TAURON nie chodzi po domach, by sprzedawać prąd czy gaz. TAURON nie przyjmuje też pieniędzy w domach klientów.
7. Jeżeli masz wątpliwości:
• zadzwoń pod numer pod numer 32 606 0 606
• odwiedź najbliższy punkt obsługi klienta TAURONA
• sprawdź w serwisie Mój TAURON
Pamiętaj, serwis Mój TAURON umożliwia Ci bezpieczny i wygodny sposób płacenia rachunków za prąd. Masz w nim stały wgląd we wszystkie swoje faktury i inne dokumenty związane z TAURONEM. Gdziekolwiek jesteś, możesz korzystać z serwisu Mój TAURON łatwo i bezpiecznie, również na urządzeniach mobilnych.