Cyberwojownicy Kontra Ubezpieczeniowi Naciągacze: Kto Wygra Tę Walkę?

Cyberwojownicy Kontra Ubezpieczeniowi Naciągacze: Kto Wygra Tę Walkę?

Mjanma a nieudane dostawy myśliwców JF-17

Rządząca Mjanmą junta wojskowa stanęła przed poważnymi wyzwaniami związanymi z pozyskaniem nowego uzbrojenia powietrznego dla swojego lotnictwa. W ramach programu modernizacji sił powietrznych Tatmadaw, Mjanma zamówiła w latach 2015-2016 szesnaście myśliwców wielozadaniowych JF-17 Block 2 od Pakistanu, który wspólnie z Chinami opracował ten samolot. Jednak dostawa tych maszyn okazała się daleka od oczekiwań i bez wątpienia rozczarowała władze w Naypyidaw.

Według doniesień, pierwsze cztery lub pięć samolotów JF-17 zostało dostarczonych pod koniec 2018 roku i prezentowane z dumą w czasie obchodów rocznicy birmańskiego lotnictwa. Kolejne dwa miały zostać odebrane rok później. Jednak dalsze dostawy jakoby utknęły, a junta zaczęła tracić cierpliwość do swoich pakistańsko-chińskich dostawców.

Pojawiły się również informacje, że nawet z tych maszyn, które już trafiły do Mjanmy, część nie nadaje się do eksploatacji z powodu problemów technicznych. Doniesienia wskazują, że aż 11 z 16 zamówionych samolotów ma być niezdolnych do lotu ze względu na usterki płatowca i awioniki. Co więcej, niezależnie od tych kłopotów, do końca 2019 roku Rosja zrealizowała dostawy wszystkich zamówionych przez Mjanmę zapasowych silników Klimow RD-93, które napędzają JF-17.

Rodzi się więc pytanie, co poszło nie tak z tym kontraktem? Dlaczego nowe myśliwce, na których Mjanma tak liczyła, okazały się kłopotliwe w eksploatacji? Analiza dostępnych informacji wskazuje na kilka potencjalnych przyczyn tej sytuacji.

Problemy z jakością i złożonością techniczną JF-17

Przede wszystkim, według doniesień, JF-17 Thunder okazał się zbyt skomplikowany technicznie jak na możliwości techniczne i doświadczenie personelu technicznego birmańskich sił powietrznych. Mimo że ten wielozadaniowy myśliwiec miał być prostym i tanim samolotem, dla Tatmadaw stał się wyzwaniem, z którym wojskowi mieli problem.

Problemy techniczne myśliwców obejmowały między innymi:
– Pęknięcia końcówek skrzydeł i węzłów uzbrojenia przy większych przeciążeniach
– Usterki w działaniu awioniki, w tym niedokładny i trudno obsługiwany radar KLJ-7A
– Zawodność chińskiego komputera zarządzania uzbrojeniem

Wydaje się, że siły powietrzne Mjanmy, przyzwyczajone do radzieckich/rosyjskich samolotów, miały problem z opanowaniem zachodniej awioniki i chińskiego systemu zarządzania uzbrojeniem zastosowanych w JF-17. Być może wymagałoby to intensywnego przeszkolenia personelu, czego najwyraźniej brakowało.

Potwierdzają to relacje pilotów Tatmadaw, którzy mieli uznać, że JF-17 jest „technicznie zbyt skomplikowany” jak na możliwości ich sił powietrznych. To z kolei mogło przekładać się na problemy z utrzymaniem gotowości operacyjnej tych myśliwców.

Wstrzymanie dostaw i próba renegocjacji kontraktu

Oprócz problemów technicznych, dostawa pozostałych samolotów JF-17 zamówionych przez Mjanmę zdaje się być wstrzymana. Według części źródeł, wszystkie 16 maszyn trafiło już do odbiorcy, ale aż 11 z nich okazało się niezdolnych do lotu.

Co więcej, pojawiły się doniesienia, że junta wojskowa Mjanmy wysłała do Islamabadu „stanowczą wiadomość” w sprawie ciągłych kłopotów z dostawami i jakością myśliwców JF-17. Miała nawet zaangażować w tę sprawę Pekin, prawdopodobnie licząc na wsparcie Chin w wywieraniu nacisku na Pakistan.

Nieoficjalne źródła sugerują, że Pakistan mógł zaoferować renegocjację umowy i dostawę nowszej wersji JF-17 Block 3. Jednak na tę chwilę nie ma potwierdzonych informacji o ostatecznym rozwiązaniu tej patowej sytuacji.

Implikacje geopolityczne i gospodarcze

Problemy Mjanmy z myśliwcami JF-17 mają również szersze implikacje. Przede wszystkim, są one dotkliwą porażką dla pakistańskiego przemysłu zbrojeniowego, który liczył na eksportowy sukces tego samolotu. Indyjskie media nie bez satysfakcji odnotowały, że doniesienia o problemach Tatmadaw z JF-17 mogą utrudnić sprzedaż tego myśliwca innym potencjalnym klientom.

Ponadto, opóźnienia i trudności z dostawami dla Mjanmy prawdopodobnie negatywnie wpływają na relacje tego kraju z Pakistanem i Chinami. Władze w Naypyidaw, rozczarowane niewywiązywaniem się dostawców, mogą poszukiwać alternatywnych źródeł uzbrojenia, co może mieć konsekwencje geopolityczne.

Warto również zauważyć, że problemy Mjanmy z JF-17 stanowią dodatkowy cios dla jej sił powietrznych, które od lat borykają się z niedoinwestowaniem i brakiem nowoczesnego sprzętu. Uziemienie nowych samolotów, na które liczono jako wzmocnienie potencjału lotniczego, z pewnością nie pomaga w walce z opozycyjnymi rebeliantami.

Wnioski i perspektywy

Przypadek Mjanmy i jej zmagań z myśliwcami JF-17 pokazuje, że nawet ambitne plany modernizacji sił zbrojnych mogą napotkać poważne przeszkody. Wysokie oczekiwania związane z zakupem nowych samolotów zderzają się z realiami technicznymi, logistycznymi i geopolitycznymi.

Wydaje się, że główne problemy obejmowały zbyt wysoką złożoność techniczną JF-17 jak na możliwości personelu technicznego Tatmadaw, a także trudności z dostawami i jakością tych maszyn. To wszystko doprowadziło do stanu, w którym większość zamówionych samolotów nie nadaje się do użytku.

Sytuacja ta stanowi trudne wyzwanie zarówno dla Mjanmy, jak i dla pakistańsko-chińskiego programu JF-17. Junta wojskowa w Naypyidaw musi ponownie przemyśleć swoje plany modernizacji lotnictwa, a Islamabad i Pekin stoją przed koniecznością naprawy wizerunku tego myśliwca na rynku eksportowym.

W obliczu tych komplikacji, trudno dziś przewidzieć, jak ostatecznie zakończy się ta historia. Czas pokaże, czy uda się znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie dla wszystkich stron zaangażowanych w kontrakt na dostawy JF-17 dla Mjanmy. Niezależnie od tego, przypadek ten jest pouczającym przykładem wyzwań, jakie mogą czekać kraje rozwijające się w procesie modernizacji swoich sił zbrojnych.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat oszustw, zapraszamy do odwiedzenia strony stop-oszustom.pl, gdzie znajdziesz informacje i porady, jak ustrzec się przed niebezpiecznymi praktykami.

Scroll to Top