W erze szybko rozwijających się technologii, takich jak deepfake, edukacja online staje się coraz bardziej podatna na oszustwa i manipulacje. Deepfake to zaawansowana technika wykorzystująca sztuczną inteligencję do tworzenia realistycznych, ale fałszywych materiałów multimedialnych – nagrań wideo i audio. Technologia ta nie tylko zagraża reputacji osób prywatnych i publicznych, ale może być również wykorzystywana do celów finansowych i dezinformacji na niespotykaną skalę.
Wyzwania związane z deepfake w edukacji online
Proliferacja deepfake’ów stawia przed nami nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego i ochrony prywatności w kontekście edukacji online. Zdaniem ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa, takich jak Wojciech Chojnacki z Banku Pocztowego, deepfake’i mogą być wykorzystywane do oszukiwania i manipulowania uczestnikami zajęć online, podważając zaufanie do edukacji w wirtualnym środowisku.
Jednym z realnych zagrożeń jest podszywanie się pod wykładowców lub prelegentów. Oszuści mogą tworzyć realistyczne nagrania wideo lub audio, w których podają się za autentycznych nauczycieli, wprowadzając w błąd studentów. Takie fałszywe materiały mogą być następnie wykorzystywane do wyłudzania danych osobowych, pieniędzy lub szerzenia dezinformacji.
Ponadto, deepfake’i mogą być również używane do podrabiania treści edukacyjnych, takich jak nagrania wykładów lub prezentacji. Spreparowane materiały mogą zawierać nieścisłe informacje lub niebezpieczne treści, wprowadzając uczniów w błąd i zagrażając ich bezpieczeństwu.
Rozwój narzędzi do wykrywania deepfake’ów
W odpowiedzi na te wyzwania, naukowcy i eksperci pracują nad rozwojem narzędzi do wykrywania manipulacji deepfake. Jednym z takich rozwiązań jest ProvenView, eksperymentalny projekt opracowany przez badaczy z ośrodka badawczo-rozwojowego IDEAS NCBR.
ProvenView wykorzystuje technikę kryptograficzną Zero-Knowledge Proof (ZKP), która pozwala na udowodnienie autentyczności materiału multimedialnego bez ujawniania szczegółów o nim. W skrócie, po zakończeniu rozmowy online użytkownik może sprawdzić, czy wideo jego rozmówcy rzeczywiście pochodzi z jego kamery internetowej, dzięki temu cyfrowemu dowodowi autentyczności.
Choć ProvenView jest obecnie rozwiązaniem w fazie eksperymentalnej, naukowcy mają nadzieję, że w przyszłości będzie możliwe udowadnianie autentyczności wideo w czasie rzeczywistym. Takie rozwiązania mogą stanowić ważny krok w walce z oszustwami wykorzystującymi deepfake’i w edukacji online.
Edukacja społeczeństwa jako kluczowy element ochrony
Oprócz rozwoju narzędzi technologicznych, edukacja społeczeństwa na temat zagrożeń związanych z deepfake’ami jest kluczowym elementem ochrony przed tymi oszustwami. Bank Pocztowy organizuje webinary, w ramach których eksperci przekazują wiedzę na temat rozpoznawania fałszywych materiałów i sposobów ochrony przed nimi.
Takie inicjatywy edukacyjne mają na celu zwiększenie świadomości uczestników edukacji online, zarówno uczniów, jak i nauczycieli, na temat potencjalnych zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi. Tylko poprzez łączenie rozwoju technologii z szeroką edukacją jesteśmy w stanie skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom związanym z deepfake’ami w środowisku edukacji online.
Podsumowanie
Deepfake’i stanowią poważne wyzwanie dla bezpieczeństwa cyfrowego i prywatności w edukacji online. Realistyczne, fałszywe materiały multimedialne mogą być wykorzystywane do oszukiwania uczestników zajęć, podważając zaufanie do procesu nauczania w wirtualnym środowisku. Eksperci podkreślają konieczność rozwoju narzędzi do wykrywania manipulacji, takich jak ProvenView, oraz intensywnej edukacji społeczeństwa na temat zagrożeń związanych z deepfake’ami.
Tylko poprzez kompleksowe działania łączące nowoczesne technologie z szeroką świadomością użytkowników jesteśmy w stanie skutecznie chronić edukację online przed skutkami tych zaawansowanych form oszustw. Strona stop-oszustom.pl może stanowić wartościowe źródło informacji i porad w tym zakresie.