Nauka w Polsce – Jak nie dać się nabrać na fałszywych trenerów online?

Nauka w Polsce – Jak nie dać się nabrać na fałszywych trenerów online?

Internet i nowe technologie stanowią dziś nieodłączną część naszej codzienności. Można zaryzykować stwierdzenie, że zrewolucjonizowały niemal każdą dziedzinę naszego życia, wpływając na to, jak się uczymy, pracujemy, spędzamy wolny czas, komunikujemy się z innymi, a nawet jak rozumiemy otaczający nas świat. Internet stworzył nam zupełnie nowe możliwości i co istotne, zapewnił błyskawiczny dostęp do ogromnej ilości treści. Jednocześnie postawił przed nami nowe wyzwania związane m.in. z ochroną naszej prywatności, bezpieczeństwem, filtrowaniem informacji czy weryfikacją źródeł.

W świecie szybkich zmian i coraz to nowych rozwiązań technologicznych niezwykle istotne jest zdobywanie i rozwijanie szeroko rozumianych kompetencji cyfrowych. Umożliwiają one bowiem świadomie i bezpiecznie poruszanie się w przestrzeni cyfrowej i czerpanie z niej korzyści. Rozwijanie tych umiejętności powinno być ważnym elementem działań edukacyjnych, szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży, gdyż stanowi fundament dla ich przyszłości. To od ich nawyków, postaw, świadomości i zaangażowania zależeć będzie kształt cyfrowego społeczeństwa, które wszyscy tworzymy.

Fałszywi trenerzy online – zagrożenia i rozwiązania

Jednym z obszarów, w którym młodzi ludzie szczególnie narażeni są na oszustwa i niewłaściwe praktyki, jest rynek usług edukacyjnych online. Fałszywi trenerzy wykorzystują bowiem popularność e-learningu i łatwość dotarcia do odbiorców za pośrednictwem Internetu, aby wprowadzać w błąd potencjalnych klientów.

Program edukacyjny „Asy Internetu” to inicjatywa, która ma na celu wzmacnianie w dzieciach i nastolatkach wartości, takich jak rozsądek, uważność, siła, asertywność, życzliwość i odwaga. Kierowanie się nimi pomaga młodym eksplorować Internet w bezpieczny i odpowiedzialny sposób, podejmować w nim mądre decyzje i wykorzystywać go do zdobywania wiedzy i rozwijania swoich pasji.

W ramach programu nauczyciele mają do dyspozycji wiele materiałów, scenariuszy lekcji, opowiadań, poradników, a nawet gier, dzięki którym mogą rozwijać cyfrowe kompetencje uczniów i wspierać ich w świadomym i bezpiecznym korzystaniu z Internetu. Jednym z kluczowych wyzwań, któremu program stara się przeciwdziałać, jest właśnie problem fałszywych trenerów online.

Jak rozpoznać fałszywego trenera?

Fałszywi trenerzy często posługują się manipulacjami i wprowadzającymi w błąd informacjami, aby przyciągnąć potencjalnych klientów. Oto kilka kluczowych cech, które mogą wskazywać na niewiarygodność danej oferty:

  • Brak transparentności w zakresie kwalifikacji i doświadczenia trenera – legitymitni specjaliści chętnie dzielą się swoim CV, referencjami i opiniami byłych uczestników.
  • Niejasne lub nierealistyczne obietnice – np. gwarancje szybkiego i łatwego sukcesu, niemal natychmiastowych efektów, czy też nieproporcjonalnie wysokich zarobków.
  • Nachalny marketing i agresywne techniki sprzedażowe – nastawienie na szybki zysk kosztem faktycznych potrzeb klienta.
  • Brak możliwości weryfikacji informacji o firmie i trenerze – nieaktualna lub niespójna strona internetowa, brak recenzji, referencji czy informacji kontaktowych.
  • Nieatrakcyjne warunki umowy lub brak jasnych zasad współpracy – np. wymaganie pełnej przedpłaty, brak możliwości rezygnacji czy zwrotu pieniędzy.

Kluczem jest zatem zachowanie czujności i krytycznego myślenia przy ocenie danej oferty edukacyjnej. Warto również skorzystać z pomocy zaufanych źródeł, takich jak serwisy ostrzegające przed oszustami, lub porozmawiać z rodzicami, nauczycielami czy doradcami zawodowymi.

Edukacja cyfrowa jako antidotum na oszustwa

Rozwijanie kompetencji cyfrowych, w tym umiejętności krytycznej oceny treści online, jest jednym z kluczowych sposobów na przeciwdziałanie problemowi fałszywych trenerów. Właśnie dlatego edukacja w tym zakresie powinna być priorytetem zarówno w szkołach, jak i w ramach działań podejmowanych przez rodziców.

Według danych, ponad 20% uczniów nie zwraca uwagi na źródło, z którego czerpie informacje, i nie weryfikuje jego rzetelności. Co piąty nastolatek nigdy nie sprawdza wiarygodności informacji, które znajduje w Internecie i udostępnia innym. To niezwykle niepokojące statystyki, szczególnie w dobie wszechobecnej dezinformacji.

Dlatego tak ważne jest, aby kształtować świadomość młodych ludzi w zakresie rozpoznawania fałszywych lub wprowadzających w błąd treści. Szkoły, rodzice i inne instytucje edukacyjne powinny aktywnie włączać się w ten proces, dostarczając uczniom narzędzi i kompetencji niezbędnych do bezpiecznego poruszania się w cyfrowym świecie.

Rola nauczycieli i rodziców w edukacji cyfrowej

Nauczyciele i rodzice odgrywają kluczową rolę w budowaniu kompetencji cyfrowych wśród dzieci i młodzieży. Poprzez systematyczne edukowanie i towarzyszenie młodym ludziom w ich cyfrowej eksploracji, mogą oni skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom, takim jak fałszywi trenerzy online.

Program „Asy Internetu” oferuje nauczycielom szereg materiałów, scenariuszy lekcji i porad, które ułatwiają kształtowanie postaw bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu. Dzięki temu nauczyciele mogą w atrakcyjny i angażujący sposób rozwijać u uczniów kompetencje cyfrowe, takie jak:

  • Krytyczne myślenie i weryfikacja informacji
  • Ochrona prywatności i bezpieczeństwo online
  • Etyczne i świadome korzystanie z technologii
  • Rozpoznawanie manipulacji i dezinformacji

Równie ważna jest rola rodziców, którzy powinni aktywnie interesować się aktywnością swoich dzieci w Internecie. Mogą oni wspierać szkołę w procesie edukacji cyfrowej, a także sami kształtować u dzieci nawyki bezpiecznego i mądrego korzystania z sieci.

Jednym z narzędzi, które może być pomocne w tym procesie, jest aplikacja ochrony rodzicielskiej mOchrona. Pozwala ona rodzicom na ustawienie limitów i zasad korzystania z urządzeń cyfrowych, a także opcjonalnie na monitorowanie aktywności dziecka online. Dzięki temu rodzice mogą lepiej kontrolować i ukierunkowywać cyfrową aktywność swoich podopiecznych.

Podsumowanie

Problem fałszywych trenerów online jest jednym z wielu zagrożeń, z jakimi muszą mierzyć się młodzi ludzie w cyfrowej rzeczywistości. Rozwijanie kompetencji cyfrowych, zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli oraz rodziców, stanowi kluczową odpowiedź na te wyzwania.

Programy edukacyjne, takie jak „Asy Internetu”, pomagają wzmacniać postawy bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii, ucząc młodych ludzi krytycznego myślenia, weryfikacji informacji i ochrony prywatności. Jednocześnie dostarczają nauczycielom narzędzi i wsparcia, aby mogli efektywnie realizować te cele w ramach swojej pracy dydaktycznej.

Równie ważna jest aktywność rodziców, którzy mogą towarzyszyć dzieciom w ich cyfrowej eksploracji, a także korzystać z dedykowanych narzędzi, jak aplikacja mOchrona, aby zapewnić im bezpieczne warunki korzystania z Internetu.

Tylko kompleksowe działania na rzecz edukacji cyfrowej, obejmujące wszystkie kluczowe grupy – uczniów, nauczycieli i rodziców – mogą skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom, takim jak fałszywi trenerzy online. Inwestycja w te kompetencje to inwestycja w bezpieczną i świadomą przyszłość młodego pokolenia.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top