Uważaj na te nowe metody oszustw na rachunkach!

Uważaj na te nowe metody oszustw na rachunkach!

Oszustwa na „pracownika banku” – nowa groźna metoda wyłudzania pieniędzy

W ostatnich latach obserwujemy rosnącą falę nowych, wyrafinowanych metod oszustw, których celem stają się nasze oszczędności. Jedną z najnowszych i najbardziej niebezpiecznych taktyk są oszustwa oparte na podszywaniu się pod pracowników banku. Według danych policji, tylko w tym roku na terenie jednego powiatu odnotowano 14 takich przypadków. Jak działają przestępcy i jak się przed nimi ustrzec?

Typowy schemat oszustwa

Schemat oszustwa na „pracownika banku” wygląda następująco:

  1. Oszust kontaktuje się telefonicznie z ofiarą, podając się za konsultanta bankowego.
  2. Informuje o rzekomych niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary, sugerując konieczność natychmiastowej reakcji.
  3. Aby zapobiec „kradzieży pieniędzy”, oszust namawia ofiarę do zainstalowania aplikacji na jej urządzeniu. Dzięki temu uzyskuje on zdalny dostęp do komputera lub telefonu ofiary.
  4. Wykorzystując ten dostęp, oszust dokonuje przelewów i wypłat z konta ofiary, opróżniając je z oszczędności.

Często oszuści posługują się też inną metodą, polegającą na przekonaniu ofiary, że musi ona wykonać „pilny przelew techniczny” na wskazane konto, by uchronić swoje pieniądze. Niestety, po dokonaniu takiego przelewu, środki znikają na zagranicznych lub kantorowych kontach przestępców.

Dlaczego to działa?

Taka metoda jest bardzo skuteczna, ponieważ oszuści umiejętnie wykorzystują ludzkie emocje i lęki. Straszą ofiary perspektywą utraty oszczędności, a jednocześnie wywierają na nich presję czasu, zmuszając do szybkiej reakcji. To sprawia, że wiele osób, w tym również ci, którzy wydawałoby się powinni być bardziej czujni, dają się na to nabrać.

Według doniesień, ofiarami tych oszustw padają nie tylko seniorzy, ale również osoby w średnim wieku, które wydawałoby się powinny być lepiej zorientowane i bardziej uważne. Niestety, presja czasu i strach przed utratą oszczędności często przesłaniają zdrowy rozsądek.

Jak rozpoznać prawdziwego pracownika banku?

Aby ustrzec się przed takim oszustwem, należy pamiętać, że prawdziwi pracownicy banku nigdy nie będą żądać podania loginu, hasła czy kodu autoryzacyjnego przez telefon. Nigdy też nie będą namawiać do instalowania jakichkolwiek aplikacji czy do dokonywania przelewów na wskazane konta.

Według policji, jeśli masz wątpliwości co do tożsamości osoby kontaktującej się z Tobą, najlepiej udaj się osobiście do oddziału banku i porozmawiaj z pracownikami na miejscu. Tylko w ten sposób możesz mieć pewność, że rozmawiasz z prawdziwym przedstawicielem banku.

Jak chronić się przed takimi oszustwami?

Aby ustrzec się przed tego typu próbami wyłudzenia, należy przede wszystkim:

  • Zachować czujność i zdrowy rozsądek przy każdym podejrzanym kontakcie telefonicznym, nawet jeśli rzekomo pochodzi od pracownika banku.
  • Nigdy nie instalować aplikacji na prośbę osoby podającej się za pracownika banku.
  • Nie wykonywać przelewów na wskazane konta, nawet jeśli osoba twierdzi, że jest to konieczne, by ochronić Twoje oszczędności.
  • Niezwłocznie skontaktować się z bankiem i powiadomić policję o próbie wyłudzenia.

Zachowanie czujności i stosowanie tych prostych zasad może uchronić Cię przed utratą trudem oszczędzanych pieniędzy. Pamiętaj – prawdziwi pracownicy banku nigdy nie będą stosować takich metod.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat różnych rodzajów oszustw i jak się przed nimi chronić, odwiedź stronę stop-oszustom.pl. Znajdziesz tam wiele cennych informacji, które pomogą Ci ustrzec się przed niebezpiecznymi machinacjami przestępców.

Scroll to Top