Jak rozpoznać i uniknąć oszustw przy zakupie samochodów z drugiej ręki?

Jak rozpoznać i uniknąć oszustw przy zakupie samochodów z drugiej ręki?

Zakup samochodu używanego jest z pewnością dobrym wyborem dla wielu osób poszukujących ekonomicznego środka transportu. Jednak w momencie, gdy nieuczciwi sprzedawcy zaczęli wykorzystywać różne metody, aby ukryć prawdziwą historię powypadkową czy kolizyjną samochodów, ten proces stał się znacznie bardziej skomplikowany i ryzykowny.

Niuanse terminologiczne, które umożliwiają oszustwa

Jednym z kluczowych problemów jest sposób interpretowania terminów „bezwypadkowy” i „bezkolizyjny” przez niektórych sprzedawców używanych samochodów. Według powszechnego rozumienia, samochód bezwypadkowy to taki, który nigdy nie uczestniczył w żadnym wypadku, a samochód bezkolizyjny to taki, który nigdy nie brał udziału w kolizji. Niestety, w praktyce te określenia są często wykorzystywane w sposób niezgodny z tym podstawowym znaczeniem.

Zgodnie z analizą portalu Motocontroler, wśród nieuczciwych handlarzy zajmujących się importem samochodów używanych z Unii Europejskiej, ogromnym powodzeniem cieszą się pojazdy pokolizyjne i powypadkowe. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ koszty naprawy takich aut w Niemczech są bardzo wysokie, co sprawia, że w większości przypadków naprawa jest nieopłacalna dla właścicieli. W rezultacie, samochody te są chętnie sprzedawane przez właścicieli prywatnych, a następnie trafiają do rąk profesjonalnych handlarzy.

Kluczem do zrozumienia tego problemu jest definicja wypadku drogowego w polskim prawie. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, wypadek to zdarzenie w ruchu lądowym, którego skutkiem jest śmierć lub obrażenia ciała trwające dłużej niż 7 dni. Oznacza to, że jeśli kierowca lub pasażerowie wyszli z incydentu bez poważnych obrażeń lub konieczności leczenia szpitalnego, to zgodnie z prawem, nie był to wypadek. W takiej sytuacji samochód można zatem określić jako „bezwypadkowy”, nawet jeśli w rzeczywistości uległ on poważnym uszkodzeniom.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku kolizji, które nie są prawnie definiowane. To jedynie określenie zwyczajowe, oznaczające zdarzenie w ruchu lądowym, którego skutkiem są straty materialne lub obrażenia ciała trwające poniżej 7 dni. Nieuczciwy sprzedawca może zatem stwierdzić, że samochód jest „bezkolizyjny”, nawet jeśli był on poważnie uszkodzony w wyniku zdarzenia drogowego.

Metody ukrywania przeszłości powypadkowej samochodów

Aby zobrazować skalę problemu, warto przyjrzeć się bliżej przykładom praktyk nieuczciwych handlarzy. Motocontroler opisuje przypadek BMW Serii 3 z 2010 roku, które handlarz kupił na niemieckiej aukcji samochodów powypadkowych za 3000 euro (około 13 500 zł). Pojazd miał uszkodzony bok po stronie kierowcy, wystrzelone poduszki i uszkodzone elementy zawieszenia.

Handlarz sprowadził auto do Polski, a następnie zlecił jego naprawę w warsztacie. Przy użyciu części z demontażu, wymieniono m.in. drzwi, poszycie boczne, pas przedni, dwa fotele oraz kierownicę z poduszką powietrzną. Po kilku regulacjach i uzupełnieniu płynów, samochód został zarejestrowany na żonę handlarza i wystawiony na sprzedaż jako „bezwypadkowe, doinwestowane BMW od kobiety” za 27 000 zł.

Innym przykładem jest polski kierowca, który w wyniku nieostrożności doprowadził do wypadku swojego BMW serii 3 z 2010 roku. W samochodzie doszło do poważnych uszkodzeń pasa przedniego, a w aucie był tylko kierowca, więc system SRS aktywował tylko przednią i boczną poduszkę powietrzną oraz pirotechniczny napinacz pasa kierowcy. Pomimo tych uszkodzeń, po naprawie przy użyciu części z demontażu, samochód został wystawiony na sprzedaż jako bezwypadkowy, co było zgodne z obowiązującym prawem.

Jak ustrzec się przed zakupem samochodu powypadkowego?

Mając świadomość tych praktyk, kluczowe jest, aby podczas zakupu samochodu używanego zachować szczególną ostrożność i dokładnie sprawdzić jego historię. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą pomóc uniknąć przykrych niespodzianek:

  1. Zlecenie profesjonalnej kontroli pojazdu przed zakupem: Warto skorzystać z usług firmy specjalizującej się w kompleksowych oględzinach samochodów, takiej jak Stop Oszustom. Eksperci wykorzystają nowoczesny sprzęt diagnostyczny i swoją wiedzę, aby wykryć wszelkie ukrywane usterki czy uszkodzenia.

  2. Dokładne sprawdzeniehistoryVIN: Numer VIN (Vehicle Identification Number) to unikatowy kod, który zawiera informacje na temat pojazdu. Sprawdzenie go może ujawnić, czy samochód nie był wcześniej kradziony lub poważnie uszkodzony.

  3. Zwrócenie uwagi na szczegóły w ogłoszeniu: Jeśli w opisie pojawią się podejrzanie ogólnikowe sformułowania, takie jak „bezwypadkowy” czy „bezkolizyjny”, należy zachować czujność. Warto również zweryfikować, czy wszystkie dane są spójne i wiarygodne.

  4. Spotkanie się ze sprzedawcą i weryfikacja samochodu osobiście: Przed dokonaniem zakupu warto umówić się na oględziny pojazdu i sprawdzić go dokładnie pod kątem uszkodzeń, stanu technicznego czy oryginalności numerów nadwozia i silnika.

  5. Sprawdzenie autentyczności dokumentów: Upewnij się, że wszystkie dokumenty, takie jak dowód rejestracyjny czy polisa ubezpieczeniowa, są oryginalne i zgodne ze stanem faktycznym samochodu.

Zachowanie czujności i skrupulatne sprawdzenie historii oraz stanu technicznego auta przed zakupem może ustrzec nas przed przykrymi niespodziankami i kosztownymi naprawami. Warto pamiętać, że czas poświęcony na wnikliwą analizę to inwestycja, która może się opłacić w długiej perspektywie.

Scroll to Top