Jak rozpoznać, że auto było kiedyś kradzione lub rozbite?

Jak rozpoznać, że auto było kiedyś kradzione lub rozbite?

Zakup używanego samochodu to poważne wyzwanie, wymagające szczegółowej weryfikacji pojazdu. Niestety nieuczciwi sprzedawcy często próbują ukryć przed kupującymi historię kolizji lub kradzieży. Poznanie prawdziwego pochodzenia i stanu technicznego auta jest kluczowe, aby uniknąć przykrych niespodzianek w przyszłości. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak skutecznie zweryfikować, czy auto nie miało powypadkowej przeszłości lub nie było wcześniej kradzione.

Sprawdzanie historii pojazdu

Jednym z najważniejszych kroków przy zakupie używanego auta jest sprawdzenie jego historii. Rządowa usługa Historia Pojazdu umożliwia dostęp do aktualnych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) oraz rejestrów zagranicznych. Dzięki temu można uzyskać informacje na temat:

  • Krajowej rejestracji pojazdu
  • Badań technicznych
  • Zagrożeń odnotowanych w rejestrach innych krajów (np. kradzieże,użycie jako taksówka, zalanie)

Jeśli auto nie jest zarejestrowane w Polsce, do weryfikacji przeszłości spoza CEP potrzebny będzie Profil Zaufany. Pozwala on potwierdzić tożsamość użytkownika i sprawdzić pojazd nawet, jeśli nie widnieje w polskim rejestrze.

Warto pamiętać, że dane zagraniczne w usłudze Historia Pojazdu pochodzą z współpracy Ministerstwa Cyfryzacji z firmami AutoDNA i Carfax, które pozyskują informacje m.in. z Niemiec, Francji, Belgii, Holandii, Danii, Hiszpanii czy Szwecji.

Ślady napraw po wypadkach

Oprócz sprawdzenia historii online, należy dokładnie obejrzeć samochód pod kątem śladów wcześniejszych uszkodzeń. Nieuczciwi sprzedawcy często próbują ukryć ślady napraw blacharskich i lakierniczych.

Oto kilka sposobów, aby zidentyfikować takie usterki:

  • Różnice w odcieniu lakieru – miejsca, gdzie blacharz wymieniał elementy, mogą być nieco inaczej pomalowane.
  • Ślady farby na uszczelkach – świadczą one o ponownym malowaniu części.
  • Nierównomierne przerwy między elementami – nierówne szpary, źle dopasowane drzwi czy opuszczone zderzaki to typowe oznaki wcześniejszych napraw.
  • Sprawdzenie grubości lakieru – jeśli wynosi ona powyżej 150-200 mikrometrów, to prawdopodobnie pod lakierem znajduje się szpachla.
  • Weryfikacja oryginalności komponentów – uszkodzone elementy mogą być wymieniane na części z innych aut, więc należy zwrócić uwagę na numery identyfikacyjne.
  • Oględziny podłogi i podwozia – ślady prostowania, spawania czy wymiany podłużnic mogą zdradzać poważniejsze uszkodzenia.
  • Datowanie szyb i innych komponentów – data produkcji istotnych części może nie zgadzać się z rokiem produkcji pojazdu.

Warto również poprosić sprzedawcę o dokumentację napraw wykonanych w autoryzowanym serwisie. Profesjonalna i udokumentowana naprawa nie jest powodem, by odrzucić samochód.

Samochody sprowadzane z zagranicy

Oprócz powypadkowej przeszłości, używane auta sprowadzane z innych krajów mogą mieć również problemy prawne. Dlatego warto zweryfikować ich historię jeszcze przed zakupem.

Oprócz sprawdzenia w usłudze Historia Pojazdu, można skorzystać z darmowych serwisów online poszczególnych państw:

  • Wielka BrytaniaCheck-MOT
  • HolandiaOvird
  • BelgiaCar-Pass
  • Czechy – Kontrolatatachometru.cz
  • Dania – Selvbetjening.trafikstyrelsen.dk

Dzięki tym narzędziom można sprawdzić m.in. przebieg, datę badania technicznego oraz czy pojazd nie figuruje jako skradziony lub wycofany z ruchu.

Dodatkowo warto zweryfikować historię serwisową auta w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO) danej marki. Pozwoli to potwierdzić rzeczywisty przebieg oraz uzyskać informacje o wykonywanych naprawach.

Podsumowanie

Zakup używanego samochodu to poważne wyzwanie, wymagające szczegółowej weryfikacji. Nieuczciwi sprzedawcy często próbują ukryć przed kupującymi historię kolizji lub kradzieży. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie historii pojazdu w rządowej usłudze Historia Pojazdu, a w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy – również w bazach innych krajów.

Równie istotne jest dokładne obejrzenie auta pod kątem śladów wcześniejszych napraw blacharskich i lakierniczych. Różnice w odcieniu lakieru, nierównomierne przerwy między elementami czy zwiększona grubość powłoki mogą zdradzać powypadkową przeszłość.

Podsumowując, warto zainwestować czas i pieniądze w dokładne sprawdzenie samochodu przed zakupem. Dzięki temu można uniknąć wielu przykrych niespodzianek i nabyć pojazd w pełni bezpieczny i niezawodny. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie stop-oszustom.pl.

Scroll to Top