Jak uchronić się przed manipulacjami licznikiem przebiegu?

Jak uchronić się przed manipulacjami licznikiem przebiegu?

Nabywanie samochodu używanego to często kuszące, ale zarazem ryzykowne przedsięwzięcie. Jednym z najpoważniejszych problemów, z którymi mogą się zmierzyć kupujący, jest manipulacja licznikiem przebiegu. Ten przestępczy proceder, niestety, nie jest niczym rzadkim, zwłaszcza na rynku wtórnym aut sprowadzanych z Niemiec.

Według danych Związku Dealerów Samochodowych czy AAA AUTO, nawet 80% sprowadzanych do Polski samochodów używanych może mieć cofnięty licznik przebiegu. Podobne informacje przekazuje ADAC – największy automobilklub w Niemczech. Okazuje się, że co trzeci samochód z rynku wtórnego za naszą zachodnią granicą może mieć zmanipulowany drogomierz.

Zgodnie z danymi Autobazy, średnia wartość auta z cofniętym licznikiem jest zawyżana aż o 3000 euro, co przy aktualnym kursie euro oznacza ponad 13 500 złotych. Nic dziwnego, że ADAC postuluje wprowadzenie nowych przepisów, które ukróciłyby ten proceder.

Cofanie licznika przebiegu – przestępstwo w Polsce i Niemczech

Manipulacja stanem licznika przebiegu to przestępstwo zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. W Polsce kluczowy jest art. 306a Kodeksu Karnego, zgodnie z którym od 1 stycznia 2020 r. zmiana stanu drogomierza pojazdu to czyn zagrożony karą od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Karą objęty jest zarówno właściciel pojazdu, jak i mechanik, który dokonał cofnięcia licznika.

W Niemczech kwestia ta jest uregulowana od 2005 roku. Tamtejsze prawo przewiduje surowe karygrzywna i pozbawienie wolności nawet do 5 lat. Warto jednak zauważyć, że wiele warsztatów przeniosło się do podziemia, oferując usługi manipulacji licznika za stosunkowo niewysoką cenę, rzędu 50-500 euro.

Jak zweryfikować przebieg samochodu?

Mając świadomość skali problemu, kupujący używany samochód powinni zachować szczególną ostrożność. Niestety, w wielu przypadkach dane w publicznych rejestrach nie odzwierciedlają rzeczywistego przebiegu pojazdu, zwłaszcza gdy cofnięcie licznika nastąpiło jeszcze przed wjazdem do Polski.

Jedną z podstawowych metod weryfikacji jest sprawdzenie historii pojazdu w serwisie historiapojazdu.gov.pl. Jednak informacje tam zawarte mogą być nieaktualne lub niepełne, szczególnie w odniesieniu do aut sprowadzanych z Niemiec.

Innym rozwiązaniem jest diagnostyka komputerowa przy użyciu nowoczesnych narzędzi, takich jak aplikacja Carly. Dzięki niej można porównać odczyty z drogomierza z parametrami przechowywanymi przez moduły elektroniczne pojazdu, co pozwala wykryć ewentualne manipulacje.

Według danych z badań użytkowników aplikacji Carly, najczęściej manipuluje się licznikami w samochodach takich marek, jak Mercedes (14%), BMW (94%), Toyota (84%), Volkswagen (72%) czy Porsche (56%). Cofnięcia licznika dokonuje się o różne wartości: 40-60 tys. km (34%), 20-40 tys. km (28%), powyżej 80 tys. km (18%), 60-80 tys. km (17%).

Warto również zwrócić uwagę na ogólny stan pojazdu i warunki eksploatacyjne, w jakich użytkowali go poprzedni właściciele. Pomóc w tym może specjalista, najlepiej mechanik znający daną markę. Należy też sprawdzić numer VIN samochodu, by uzyskać informacje o jego danych technicznych, szkodach, kolizjach, wyposażeniu fabrycznym czy ewentualnych ostrzeżeniach o usterkach.

Jak uniknąć kupna auta z cofniętym licznikiem?

Kupno samochodu używanego to zawsze pewne ryzyko, ale istnieją skuteczne sposoby, aby zminimalizować szanse na stanie się ofiarą oszustwa.

Po pierwsze, warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy zajmującej się weryfikacją stanu technicznego pojazdów, takiej jak StopOszustom.pl. Eksperci przeprowadzą dokładny przegląd samochodu i sprawdzą jego historię, co znacznie zwiększy prawdopodobieństwo wykrycia ewentualnych manipulacji.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na dokumentację samochoduksiążkę serwisową, rachunki za naprawy i przeglądy. Brak takich dokumentów może być sygnałem ostrzegawczym.

Warto również wykonać jazdę próbną i dogłębnie przyjrzeć się stanowi technicznemu pojazdu. Różnice między stanem auta a informacjami podanymi przez sprzedającego mogą sugerować manipulacje**.

Podsumowując, kupno używanego samochodu wymaga szczególnej ostrożności i rzetelnej weryfikacji, aby uniknąć konsekwencji związanych z cofniętym licznikiem. Warto skorzystać z profesjonalnej pomocy i nowoczesnych narzędzi diagnostycznych, aby chronić się przed nieuczciwymi praktykami na rynku wtórnym.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top