Nowoczesne narzędzia w walce z oszustwami rekrutacyjnymi

Nowoczesne narzędzia w walce z oszustwami rekrutacyjnymi

Walka z oszustami w erze COVID-19

Miniony rok obfitował w niespotykane dotąd zjawiska na rynku pracy. Pandemia COVID-19 spowodowała bezprecedensowy wzrost aktywności oszustów wysługujących się fałszywymi tożsamościami, przejmowaniem kont oraz wymyślnymi schematami kradzieży danych. Jak wynika z raportu firmy Nethone, profesjonalizacja oszustw to trend, który obserwujemy od momentu powstania tej polskiej spółki walczącej z cyberprzestępczością już w 2016 roku.

Bariery wejścia dla oszustów systematycznie maleją, a coraz bardziej wyrafinowane narzędzia w modelu SaaS stają się dostępne praktycznie dla każdego. Obserwujemy zaawansowane rozwiązania techniczne budowane przez dobrze zorganizowane, doświadczone grupy nieuczciwych ekspertów IT. Do tego przyjazny interfejs i całodobowe wsparcie klienta – to wszystko pozwala na złożoną anonimizację i automatyzację nielegalnej działalności, a także podszywanie się pod historycznie wiarygodne tożsamości cyfrowe, których większość obecnych na rynku rozwiązań do wykrywania oszustw nie ma szans zidentyfikować.

Wzrost zapotrzebowania na pracowników, napędzany przez rozwój branż takich jak e-commerce, fintech czy gaming, to doskonały grunt dla cyberprzestępców. Oszuści coraz częściej działają w zorganizowanych grupach, wykorzystując luki w systemach rekrutacyjnych czy dane skradzione z wcześniejszych wycieków. Zaawansowane techniki phishingu, social engineeringu i automatyzacji procesów czynią z nich poważne zagrożenie dla przedsiębiorstw.

Jak skutecznie bronić się przed oszustwami rekrutacyjnymi?

W walce z tym wyzwaniem kluczową rolę odgrywają nowoczesne technologie oparte na machine learningu i biometrii behawioralnej. Jednym z pionierów w tej dziedzinie jest Nethone – polska firma, która w ciągu ostatniego roku podwoiła swoją bazę klientów i właśnie pozyskała 25 milionów złotych w ramach rundy finansowania serii A.

„Rozwiązaniem przyszłościowym dla każdego, kto chce skutecznie przeprowadzać transakcje online, jest dogłębne zrozumienie każdego pojedynczego użytkownika w trakcie przeglądania przez niego strony internetowej lub korzystania z aplikacji mobilnej” – mówi Aleksander Kijek, Chief Product Officer w Nethone.

Technologia opracowana przez tę firmę pozwala na pasywne profilowanie użytkowników w czasie rzeczywistym, analizując ponad 5000 atrybutów dotyczących ich urządzeń, zachowań i sposobu interakcji z daną platformą. To wyjątkowe podejście, oparte na wieloletnich badaniach i inżynierii, daje możliwość identyfikacji nawet najbardziej wyrafinowanych prób oszukańczego logowania lub rejestracji.

W porównaniu z tradycyjnymi metodami opartymi na statycznych regułach, skuteczność modeli Nethone jest wyższa o ponad 10 punktów procentowych. Co ważne, cały proces przebiega w tle, bez ingerencji w doświadczenie użytkownika końcowego. Firma gwarantuje też pełną ochronę prywatności, korzystając wyłącznie z niskpoziomowych danych behawioralnych.

Ochrona tożsamości i transakcji

Oprócz zabezpieczenia przed przejęciami kont (ATO), technologia Nethone chroni także transakcje płatnicze, systematycznie podnosząc precyzję wykrywania oszustw. To kluczowe zagadnienie w dobie dynamicznego rozwoju e-commerce i rosnącego zapotrzebowania na usługi finansowe nowej generacji.

Jak podaje firma, roczna wartość globalnego problemu oszustw związanych z płatnościami online i tożsamością to około 50 miliardów dolarów. Pandemia COVID-19 znacząco przyspieszyła ten trend, co stanowi poważne wyzwanie dla branży. Jednakże rozwiązania opracowane przez Nethone pozwalają na maksymalną ochronę bez wpływu na doświadczenia użytkowników.

„COVID-19 wzmocnił znaczenie cyberbezpieczeństwa w kontekście wywołanego pandemią wzrostu zapotrzebowania na handel w sieci, zarówno z witryn internetowych, jak i mobilny, oraz połączonych z nim usług finansowych nowej generacji” – podkreśla Hubert Rachwalski von Rejchwald, CEO w Nethone.

Inwestorzy doceniają Nethone za prześwietlanie modus operandi fraudsterów i przekuwanie tej wiedzy w namacalne rozwiązania, szczególnie w obszarze urządzeń mobilnych. Firma wyróżnia się także nowoczesną biometrią behawioralną, wykorzystywaną do uwierzytelniania powracających użytkowników, oraz przejrzystością działania swoich modeli uczenia maszynowego.

Współpraca międzynarodowa kluczem do sukcesu

Walka z cyberprzestępczością to wyzwanie wymagające skoordynowanych działań na skalę globalną. Dlatego Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) – nowa jednostka Policji powołana w 2022 roku – przykłada ogromną wagę do współpracy transgranicznej.

Jak informuje strona internetowa Policji, CBZC aktywnie uczestniczy w tworzeniu międzynarodowych ram prawnych, mających na celu zwiększenie skuteczności działań organów ścigania. Biuro współpracuje m.in. z Interpolem, Europolem oraz J-CAT – Wspólną Grupą Zadaniową ds. Cyberprzestępczości.

Efekty tej koordynacji są już widoczne. W ciągu pierwszych kilkunastu miesięcy funkcjonowania CBZC, funkcjonariusze przeprowadzili blisko 100 realizacji na terenie całego kraju, w wyniku których przedstawiono zarzuty karne 234 osobom, z czego 46 zostało tymczasowo aresztowanych. Ponadto udało się zablokować znaczące kwoty pieniędzy oraz zabezpieczyć mienie na łączną sumę 33 milionów złotych.

Rekrutacja do CBZC otwiera nowe możliwości

Kluczowym elementem budowania potencjału CBZC jest również proces rekrutacji. Początkowo do nowej jednostki zostali przeniesieni funkcjonariusze dotychczas pełniący służbę w komórkach ds. zwalczania cyberprzestępczości w Komendzie Głównej Policji, komendach wojewódzkich i Komendzie Stołecznej.

Jednak Policja nie poprzestaje na tym. Pod koniec ubiegłego roku ogłoszono rozpoczęcie pierwszej rekrutacji do CBZC także dla osób niebędących dotychczas funkcjonariuszami. To otwiera nowe możliwości dla specjalistów z dziedziny IT, cyberbezpieczeństwa, a także analityków danych i ekspertów w zakresie inżynierii wstecznej.

„Dobór do CBZC ma charakter ciągły i na ten rok również wyznaczono kolejne terminy przyjęć” – informuje Policja. Zachęcam wszystkich zainteresowanych do śledzenia ogłoszeń i aplikowania do tej wyjątkowej formacji.

Podsumowanie

Walka z oszustwami rekrutacyjnymi to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed pracodawcami w erze pandemii COVID-19. Cyberprzestępcy stale udoskonalają swoje metody, wykorzystując luki w systemach oraz dane skradzione z wcześniejszych wycieków.

Rozwiązaniem jest kompleksowe podejście oparte na nowoczesnych technologiach, takich jak biometria behawioralna i machine learning. Pionierem w tej dziedzinie jest polska firma Nethone, której rozwiązania pozwalają na skuteczne zabezpieczenie transakcji i tożsamości użytkowników.

Równie kluczowa jest ścisła współpraca międzynarodowa organów ścigania, koordynowana przez Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości. Jednocześnie Policja otwiera nowe możliwości rekrutacji specjalistów z różnych dziedzin, którzy mogą wzmocnić potencjał tej formacji.

Razem możemy stawić czoła cyberprzestępcom i chronić uczciwych pracowników oraz przedsiębiorstwa przed oszustwami rekrutacyjnymi. Warto śledzić aktualne informacje na ten temat i aktywnie włączać się w te działania.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top