Aplikacja społecznościowa TikTok, która stała się niezwykle popularna wśród dzieci i nastolatków, od dłuższego czasu budzi poważne obawy związane z ochroną prywatności i danych osobowych jej użytkowników. Europejska Organizacja Konsumentów BEUC złożyła skargę do Komisji Europejskiej i organów ochrony konsumentów na właściciela TikToka, zarzucając mu szereg naruszeń praw konsumentów, w tym brak przejrzystości w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz niewystarczającą ochronę dzieci przed ukrytą reklamą i nieodpowiednimi treściami.
Niepokojące praktyki TikToka
Zdaniem BEUC, regulaminy TikToka są niejasne, niejednoznaczne i niekorzystne dla użytkowników. Gigant zarządzający tą aplikacją rości sobie prawo do bezpłatnego korzystania, rozpowszechniania i reprodukcji filmów opublikowanych przez użytkowników, bez konieczności uzyskiwania jakiegokolwiek wynagrodzenia. Co więcej, jedna z funkcji aplikacji umożliwia użytkownikom nabywanie wirtualnych „żetonów”, które mogą następnie służyć do nagradzania innych twórców. Jednak właściciel TikToka zastrzega sobie prawo do zmiany kursu tej wirtualnej waluty w dowolnym momencie, co zdaniem BEUC może prowadzić do nieuczciwych praktyk i manipulacji na szkodę użytkowników.
Poważnym problemem jest również kwestia ochrony dzieci i nastolatków przed szkodliwymi treściami oraz ukrytą reklamą na platformie TikTok. Organizacja konsumencka zauważa, że szerokie oferty marketingowe skierowane do firm przyczyniają się do rozprzestrzeniania nieujawnionego marketingu, w którym popularna aplikacja zachęca użytkowników do tworzenia materiałów promujących różne marki.
Naruszenia przepisów RODO
Według BEUC, praktyki TikToka w zakresie ochrony danych osobowych mogą naruszać przepisy RODO. Aplikacja nie informuje bowiem w sposób jasny i zrozumiały, szczególnie dzieci, jakie dane osobowe są gromadzone, w jakim celu i na jakiej podstawie prawnej. Użytkownicy mają jednak możliwość sprawdzenia, jakie dane na ich temat zebrał TikTok i ograniczenia udostępniania informacji w przyszłości.
Działania w kierunku ochrony konsumentów
W odpowiedzi na te niepokojące praktyki, BEUC złożyła skargę do Komisji Europejskiej i organów ochrony konsumentów w 15 krajach, wzywając do podjęcia odpowiednich kroków prawnych wobec właściciela TikToka. Organizacja oczekuje, że władze poszczególnych państw wszczną postępowania mające na celu zbadanie, czy aplikacja zapewnia odpowiednią ochronę praw konsumentów i ich danych osobowych.
Warto również wspomnieć, że istnieją proste kroki, które użytkownicy mogą podjąć, aby zwiększyć swoją prywatność na TikToku. Należy do nich m.in. unikanie udostępniania swoich danych kontaktowych, ograniczenie personalizacji reklam oraz ustawienie konta jako prywatnego, co pozwoli zatwierdzać osoby obserwujące.
Obserwowanie dalszych działań organów ochrony konsumentów oraz wprowadzanie indywidualnych zabezpieczeń prywatności na TikToku będzie kluczowe dla ochrony danych użytkowników, zwłaszcza dzieci i nastolatków, korzystających z tej popularnej aplikacji. Zachęcamy do odwiedzenia strony stop-oszustom.pl, gdzie znajdziesz więcej informacji na temat bezpieczeństwa w sieci.