Oszustwo na Wagę Złota: Historia van Meegerena
W XXI wieku sztuka jest nie tylko źródłem inspiracji, ale również ważnym towarem inwestycyjnym. Najcenniejsze dzieła malarskie mogą osiągać zawrotne ceny, osiągając nawet setki milionów dolarów na aukcjach. Niestety to również sprawia, że stają się one atrakcyjnymi celami dla bezwzględnych oszustów.
Jednym z najbardziej spektakularnych przypadków fałszerstwa w historii sztuki jest historia Hana van Meegerena – holenderskiego malarza, który w XX wieku stworzył całą kolekcję sfałszowanych obrazów Johannesa Vermeera, jednego z najsłynniejszych holenderskich mistrzów. Jego sprawnie przeprowadzone oszustwo wzbudziło sensację na całym świecie i na długo pozostanie w annałach historii sztuki.
Początek kariery fałszerza
Han van Meegeren urodził się w 1889 roku w Deventer w Holandii. Od wczesnych lat przejawiał talent artystyczny i zdobywał wykształcenie w zakresie malarstwa. Jednak jego kariera rozwijała się nierówno – van Meegeren nie odniósł sukcesu jako malarz i stopniowo stawał się coraz bardziej zgorzkniały i żądny zemsty na krytyku sztuki, którzy nie docenili jego twórczości.
W latach 30. XX wieku van Meegeren postanowił obrać nową drogę – postanowił stać się fałszerzem. Wykorzystując swój talent malarski, rozpoczął tworzenie doskonałych replik obrazów znanych mistrzów malarstwa holenderskiego, takich jak Johannes Vermeer. Jego celem było nie tylko zarobienie pieniędzy, ale także udowodnienie krytykom, że są oni niekompetentni i nie potrafią odróżnić prawdziwych dzieł sztuki od mistrzowskich falsyfikatów.
Narodziny legendy Vermeera
Van Meegeren stworzył swoją pierwszą sfałszowaną pracę – „Supper at Emmaus” – w 1937 roku. Zachwyceni krytycy uznali obraz za autentyczne dzieło Vermeera i wycenili go na ogromną sumę 520 000 guldenów. Zachęcony sukcesem, van Meegeren kontynuował swoją działalność, produkując kolejne fałszerstwa.
Wśród najsłynniejszych obrazów Vermeera sfałszowanych przez van Meegerena były m.in.:
- „Christus en de Overspelige Vrouw” (Chrystus i cudzołożnica)
- „De Emmausgangers” (Uczniowie z Emaus)
- „Jezus onder de Schriftgeleerden” (Jezus wśród uczonych w Piśmie)
Wszystkie te obrazy zostały wnikliwie zbadane przez ekspertów, którzy jednogłośnie potwierdzili ich autentyczność. Van Meegeren był mistrzem w naśladowaniu stylu Vermeera – kopiował jego technikę, palety barw i kompozycje. Udało mu się również perfekcyjnie odwzorować wiek i zniszczenia, których oczekiwano na autentycznych obrazach Vermeera.
Upadek i ujawnienie oszustwa
Chociaż van Meegeren przez wiele lat z powodzeniem sprzedawał swoje fałszerstwa, jego działalność ostatecznie została ujawniona w 1945 roku. Powodem był obraz „Chrystus i cudzołożnica”, który trafił w ręce nazistowskiego dowódcy Hermanna Göringa. Gdy po wojnie dzieło zostało skonfiskowane, eksperci stwierdzili, że jest to fałszerstwo.
Wówczas van Meegeren został aresztowany i postawiony przed sądem, oskarżony o kolaborację z nazistami. Aby uniknąć kary, przyznał się, że to on stworzył wszystkie sfałszowane obrazy Vermeera. Wstrząśnięta publiczność i eksperci sztuki nie mogli uwierzyć, że zostali tak długo oszukiwani.
Podczas procesu van Meegeren udowodnił, że jest mistrzem fałszerstwa, malując w sądzie nowe dzieło „w stylu Vermeera” w zaledwie 2 tygodnie. Ostatecznie został skazany jedynie na 1 rok więzienia za fałszerstwo, a nie na karę za rzekoma kolaborację z nazistami. Zmarł w 1947 roku w wieku 58 lat.
Konsekwencje oszustwa
Skandal z udziałem van Meegerena wstrząsnął rynkiem sztuki. Wielu krytyków i kolekcjonerów musiało przyznać się do tego, że przez lata byli wprowadzani w błąd, kupując fałszerstwa za ogromne sumy. Niektóre muzea zmuszone były wycofać ze swoich zbiorów obrazy, co było dla nich ogromnym upokorzeniem.
Sprawa van Meegerena była również poważnym ciosem dla reputacji Johannesa Vermeera. Przez lata eksperci sztuki byli przekonani, że odnaleźli nowe, niezwykłe dzieła tego mistrza. Tymczasem okazało się, że były to doskonałe fałszerstwa. Zaufanie do autentyczności prac Vermeera zostało poważnie nadwyrężone.
Jak uniknąć podobnych oszustw?
Przypadek van Meegerena pokazuje, jak trudno jest niekiedy odróżnić falsyfikat od autentycznego dzieła sztuki, nawet dla najlepszych ekspertów. Oto kilka praktycznych porad, jak ustrzec się przed staniem ofiarą podobnego oszustwa:
-
Dokładnie sprawdzaj historię i proweniencję dzieła: Przed dokonaniem zakupu dzieła sztuki należy dokładnie zbadać jego przeszłość – kto był poprzednimi właścicielami, gdzie się znajdowało, czy było wystawiane w muzeach itp. Luki w tej historii mogą wskazywać na potencjalne fałszerstwo.
-
Korzystaj z usług zaufanych ekspertów: Przed dokonaniem inwestycji w dzieło sztuki warto zasięgnąć opinii renomowanych ekspertów, historyków sztuki i autorytetów w danej dziedzinie. Nie wolno ufać tylko własnej ocenie.
-
Bądź ostrożny przy nowo odkrytych dziełach: Jeśli pojawia się na rynku „nowo odkryte” arcydzieło, które wcześniej nie było znane, zachowaj szczególną ostrożność. Prawdziwe, autentyczne dzieła mają zwykle udokumentowaną historię.
-
Stosuj nowoczesne metody badawcze: Współczesne techniki analityczne, takie jak badania spektroskopowe, rentgenowskie czy analiza izotopowa, mogą pomóc w weryfikacji autentyczności dzieła. Nie należy polegać wyłącznie na tradycyjnych metodach.
-
Inwestuj w renomowanych domach aukcyjnych: Choć nawet one mogą się czasem pomylić, kupowanie dzieł sztuki za pośrednictwem uznanych domów aukcyjnych znacznie zmniejsza ryzyko nabycia fałszerstwa.
Przypadek van Meegerena pokazuje, że nawet najwybitniejsi eksperci mogą paść ofiarą mistrzowskiego oszustwa. Jednak zachowując odpowiednią czujność i korzystając z pomocy specjalistów, można znacznie zredukować ryzyko stania się ofiarą podobnego fałszerstwa.
Przygoda z fałszowaniem: Historia Elmyry de Hory
Przypadek van Meegerena nie był odosobnionym incydentem w historii sztuki. Inną głośną sprawą fałszerstwa było oszustwo dokonane przez Węgierkę Elmyrę de Hory, która w XX wieku wyprodukowała setki sfałszowanych obrazów i tkanin, wprowadzając w błąd kolekcjonerów i domów aukcyjnych na całym świecie.
Początek kariery de Hory
Elmyra de Hory urodziła się w 1906 roku w Budapeszcie jako Alfréda Dési Huber. Od dzieciństwa wykazywała artystyczne zdolności i zainteresowanie sztuką. W latach 30. XX wieku przeniosła się do Paryża, gdzie zaczęła zajmować się malarstwem i sztuką.
Jednak de Hory nie mogła się przebić na paryskiej scenie artystycznej. Rozczarowana i zgorzkniała, postanowiła wykorzystać swoje talenty w inny sposób. W 1932 roku rozpoczęła działalność jako fałszerka dzieł sztuki, tworząc doskonałe repliki obrazów mistrzów malarstwa.
Mistrzowska manipulacja
De Hory okazała się prawdziwym wirtuozem fałszerstwa. Przez następne dekady stworzyła setki sfałszowanych obrazów, tkanin i innych obiektów, które z powodzeniem sprzedawała na międzynarodowym rynku sztuki. Jej główną specjalnością było podrabianie prac takich twórców, jak Pablo Picasso, Georges Braque, Salvador Dalí czy Amedeo Modigliani.
Elmyra de Hory wykazywała niezwykły talent w naśladowaniu stylów i technik tych artystów. Potrafiła nie tylko perfekcyjnie odwzorować charakterystyczne elementy ich malarstwa, ale również nadać swoim falsyfikatom odpowiednie zniszczenia i patynę, sugerujące autentyczność. Jej fałszerstwa były tak doskonałe, że były uznawane za prawdziwe dzieła przez wielu ekspertów.
Upadek i konsekwencje
Podobnie jak w przypadku van Meegerena, również działalność de Hory została ostatecznie ujawniona. W 1967 roku, w wieku 61 lat, została aresztowana i oskarżona o fałszerstwo. Podczas procesu sądowego przyznała się do stworzenia ponad 1000 sfałszowanych obrazów.
Skandal wywołany odkryciem działalności de Hory wstrząsnął rynkiem sztuki. Wiele domów aukcyjnych, muzeów i kolekcjonerów musiało się przyznać, że zakupiło jej fałszerstwa, myśląc, że są to autentyczne dzieła. Niektóre instytucje zmuszone były wycofać z wystaw sfałszowane prace, co było dla nich ogromnym ciosem wizerunkowym.
Sprawa de Hory pokazała, jak podatny na manipulację jest rynek sztuki oraz jak trudno jest odróżnić falsyfikat od oryginału, nawet dla najlepszych ekspertów. Jej sprawnie przeprowadzone oszustwa przez wiele lat wprowadzały w błąd kolekcjonerów i kustoszy na całym świecie.
Jak unikać podobnych oszustw?
Przypadek Elmyry de Hory potwierdza, że fałszerze sztuki są wyjątkowo uzdolnieni i potrafią stworzyć dzieła niemal nie do odróżnienia od oryginałów. Oto kilka rad, jak ustrzec się przed podobnym oszustwem:
-
Weryfikuj proweniencję i historię dzieła: Dokładnie sprawdzaj, gdzie dane dzieło się znajdowało, kto był jego poprzednimi właścicielami oraz czy było wystawiane w renomowanych instytucjach. Luki w tej historii mogą wskazywać na fałszerstwo.
-
Korzystaj z opinii ekspertów: Przed inwestycją w dzieło sztuki zasięgnij opinii autorytetów w danej dziedzinie. Nie ufaj wyłącznie własnej ocenie, nawet jeśli jesteś koneserem.
-
Zwracaj uwagę na ceny: Jeśli cena dzieła wydaje się zbyt niska w porównaniu do rynkowych standardów, może to sugerować, że masz do czynienia z falsyfikatem.
-
Stosuj nowoczesne metody badawcze: Wykorzystuj zaawansowane techniki analizy, takie jak badania rentgenowskie, spektroskopowe czy izotopowe, aby zweryfikować autentyczność dzieła.
-
Inwestuj w renomowanych domach aukcyjnych: Choć nawet one mogą popełniać błędy, kupowanie sztuki za pośrednictwem uznanych domów aukcyjnych znacznie zmniejsza ryzyko nabycia fałszerstwa.
Przypadek de Hory dowodzi, że fałszerze sztuki są mistrzami manipulacji, a rozpoznanie ich dzieł stanowi ogromne wyzwanie. Jednak poprzez zachowanie czujności, korzystanie z pomocy ekspertów i stosowanie nowoczesnych metod weryfikacji można znacznie ograniczyć ryzyko stania się ofiarą podobnego oszustwa.
Sztuka czy Fałszerstwo? Inne Głośne Przypadki
Przypadki van Meegerena i de Hory nie były jedynymi spektakularnymi oszustwami na rynku sztuki. Historia zna wiele innych przykładów fałszerzy, którzy przez lata skutecznie wprowadzali w błąd kolekcjonerów i instytucje muzealne.
Oszustwa w malarstwie
Oprócz van Meegerena i de Hory, inni słynni fałszerze dzieł malarskich to m.in.:
- Konrad Kujau – Niemiec, który w latach 70. i 80. XX wieku stworzył ponad 60 falsyfikatów pamiętników Adolfa Hitlera, sprzedawanych za ogromne sumy.
- Eric Hebborn – Anglik, który w XX wieku stworzył tysiące sfałszowanych rysunków i grafik, przypisywanych takim mistrzom jak Raffael, Rembrandt czy Tycjan.
- Tom Keating – Brytyjczyk, który przez dekady podrabiał obrazy znanych artystów, tworząc ponad 2000 falsyfikatów.
Fałszerstwa w archeologii
Fałszerstwa dotykają również świata archeologii i starożytności. Głośnymi przykładami są:
- Kamienny młot z Nampa – sfałszowany artefakt geologiczny z XIX wieku, przedstawiany jako dowód na istnienie zaawansowanych cywilizacji prehistorycznych.
- Monety króla Kutrisa – falsyfikaty monet starożytnego władcy