Samochód z przeszłością: jak wykryć ukryte wady przed zakupem?

Samochód z przeszłością: jak wykryć ukryte wady przed zakupem?

Zakup samochodu używanego to często ekscytujące, ale także ryzykowne przedsięwzięcie. Pomimo starannej weryfikacji stanu technicznego, niektóre usterki mogą pozostać ukryte aż do czasu, gdy nowy właściciel przejmie pojazd. Wady ukryte to prawdziwe zmora rynku wtórnego, a nieuczciwi sprzedawcy często próbują zamaskować prawdziwy stan pojazdu. Jak więc zidentyfikować takie problemy i uchronić się przed nieprzyjemnymi niespodziankami?

Definicja wady ukrytej

W przepisach prawa polskiego nie znajdziemy formalnej definicji wady ukrytej, ale potocznie można ją określić jako każdą niezgodność produktu z opisem bądź też braki, o których kupujący nie wiedział w chwili podpisywania umowy. Innymi słowy, wada ukryta to pewna niedoskonałość, o której nabywca nie wie, a która najprawdopodobniej wpłynęłaby na jego decyzję o zakupie lub wysokość oferowanej ceny.

Wada ukryta występuje przed sprzedażą, ale nawet po dokładnej weryfikacji stanu pojazdu kupujący nie jest w stanie jej dostrzec. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy:

  • Samochód był naprawiany po kolizji, a ślady po naprawie zostały profesjonalnie zamaskowane.
  • Przebiegu pojazdu celowo zaniżono poprzez manipulację licznika.
  • Część istotnych usterek lub uszkodzeń została świadomie zatajona przez sprzedawcę.

Należy pamiętać, aby odróżnić wadę ukrytą od usterek eksploatacyjnych. Kupując kilkuletni pojazd z dużym przebiegiem, trzeba mieć świadomość, że po pewnym czasie będzie on wymagał naprawy lub może być skorodowany. W przypadku typowych usterek eksploatacyjnych dochodzenie roszczeń z tytułu rękojmi nie będzie możliwe.

Jak chronić się przed wadami ukrytymi?

Przed zakupem samochodu warto zrobić zrzut ekranu z ogłoszenia sprzedającego, na którym widoczne będą szczegóły oferty, fotografie auta oraz ID ogłoszenia. Zdarza się bowiem, że po sprzedaży nieuczciwi sprzedawcy modyfikują treść ogłoszenia, dlatego oryginalna wersja będzie bezcenna w ewentualnym dochodzeniu roszczeń.

Nabywca wadliwego pojazdu ma prawo złożenia reklamacji w ramach gwarancji otrzymanej od producenta lub na podstawie przysługującej mu ze strony sprzedawcy rękojmi na pojazd używany. W przypadku niezgodności stanu technicznego pojazdu, przebiegu czy jego przeszłości wypadkowej z deklaracjami sprzedawcy, nabywcy przysługują następujące uprawnienia:

  • Żądanie obniżenia ceny – jeśli wada jest nieistotna i można z nią żyć.
  • Żądanie usunięcia wady – jeśli jest to możliwe i uzasadnione.
  • Odstąpienie od umowy – w przypadku wad istotnych.

Warto pamiętać, że sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za wady ukryte, jeśli kupujący przed zawarciem umowy wiedział o ich istnieniu. Dlatego tak ważne jest, aby zawiadomienie o wykrytych wadach zostało złożone sprzedawcy w formie pisemnej. Informacja przekazana ustnie lub telefonicznie nie stanowi żadnego dowodu.

Jeżeli reklamacja odbywa się drogą korespondencyjną, niezbędne jest nadanie jej listem poleconym. Warto także pamiętać, że uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, licząc od dnia wydania rzeczy kupującemu. Dlatego niezwykle istotne jest szybkie wykrycie wady.

Sprawdzanie historii pojazdu

Istnieje niezwykle prosty i w pełni darmowy sposób na zapoznanie się z historią nabywanego samochodu. Portal HistoriaPojazdu.pl umożliwia uzyskanie podstawowych informacji o pojeździe na podstawie numeru rejestracyjnego VIN oraz daty pierwszej rejestracji. Dzięki temu można zweryfikować prawdomówność sprzedawcy – brak informacji na portalu może sugerować, że próbuje on oszukać kupującego, podając fałszywe dane.

Warto również zwrócić uwagę na liczbę dotychczasowych właścicieli. Ich duża liczba może świadczyć o tym, że samochód posiada jakieś wady techniczne, przez co często dochodziło do zmiany właściciela.

Jazda próbna i oględziny

Jazda próbna ma na celu poznanie pojazdu oraz wykrycie ewentualnych wad. Oczywiście w trakcie godzinnej przejażdżki nie da się zauważyć wszystkich nieprawidłowości, ale może ona dostarczyć cennych informacji. Warto zwrócić uwagę na zachowanie sprzedającego – jeśli będzie on zdenerwowany, nagle zacznie dużo mówić lub będzie próbował zagłuszać pracę silnika, może to sugerować, że coś próbuje ukryć.

Podczas oględzin należy wnikliwie sprawdzić powłokę lakierniczą samochodu. Często zdarza się, że uszkodzenia pojazdu zostają zamaskowane poprzez ponowne malowanie. Ślady po takich zabiegach rzadko widoczne są w miejscach, na które zwraca się uwagę w pierwszej kolejności, takich jak drzwi czy maska. Pomocnym narzędziem może okazać się miernik grubości lakieru, który pozwoli określić, czy powłoka nie przekracza maksymalnej dopuszczalnej grubości, co mogłoby świadczyć o jej wymianie.

Warto skorzystać z pomocy specjalisty

Nabywcy samochodu, który nie posiada specjalistycznej wiedzy z zakresu motoryzacji, może być trudno samodzielnie zaobserwować wady ukryte na podstawie oględzin lub podczas jazdy próbnej. Dlatego warto skorzystać z usług profesjonalistów, którzy na podstawie rzetelnego sprawdzenia stanu pojazdu przedstawią kupującemu szczegółowy raport. Wskazanie pewnych defektów może nakłonić do niedokonywania transakcji lub pozwolić na negocjację ceny.

Serwis Stop-Oszustom.pl oferuje kompleksowe usługi sprawdzania stanu technicznego pojazdów. Nasi eksperci przeprowadzą dogłębną weryfikację auta, a następnie przedstawią pełen raport, dzięki któremu zyskasz pewność, że dokonujesz zakupu świadomie.

Zakup samochodu to poważna i kosztowna decyzja. Warto zatem zainwestować w profesjonalne badanie pojazdu i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości. Tylko w ten sposób można mieć pełną pewność, że nabyty egzemplarz spełnia wszystkie oczekiwania i nie kryje żadnych ukrytych wad.

Typowe wady ukryte w samochodach używanych

Kupując samochód używany, oprócz wad ukrytych należy mieć świadomość również typowych usterek, z którymi często borykają się właściciele pojazdów z drugiej ręki. Są to m.in.:

  • Wycieki z amortyzatorów
  • Zużyte koło dwumasowe
  • Ślizgające się sprzęgło
  • Nieszczelności układu wtryskowego
  • Uszkodzenie turbosprężarki
  • Nieprawidłowa praca automatycznej skrzyni biegów

Naprawa każdej z tych usterek może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, dlatego tak istotne jest, aby przed zakupem dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu.

Podsumowując, zakup samochodu używanego to zawsze pewne ryzyko, ale można je znacznie zminimalizować, korzystając z pomocy profesjonalistów oraz dokładnie weryfikując historię i stan techniczny pojazdu. Tylko wtedy można mieć pewność, że dokonuje się transakcji świadomie, a nie pada się ofiarą nieuczciwego sprzedawcy ukrywającego wady auta.

Scroll to Top