Oszustwo na BLIK to jedna z częściej spotykanych metod przestępców w ostatnim czasie. Przestępcy zazwyczaj korzystają ze starych i sprawdzonych metod, jedynie dostosowując je do nowych technologii i trendów. Oszustwo na BLIK jest zatem nową odsłoną metody wyłudzenia pieniędzy przez podszywanie się pod inną osobę.
Dwie różne odsłony oszustwa na BLIK
Oszustwo na BLIK ma dwa różne oblicza, które bardzo się od siebie różnią. Od tego, z jakiej metody skorzystali oszuści, zależy, czy uda się później odzyskać skradzione pieniądze.
Oszustwo na BLIK przez podszywanie się pod kupującego
W tym wariancie oszustwa cyberprzestępcy upatrzyli sobie na potencjalne ofiary osoby sprzedające na portalach ogłoszeniowych, takich jak OLX czy Vinted. Udając kupca, wysyłają do potencjalnych ofiar wiadomość o chęci zakupu oferowanego towaru. W treści wiadomości wklejają link do fałszywej strony banku lub firmy kurierskiej, z informacją, że za jej pośrednictwem możliwe będzie zlecenie wysyłki na koszt kupującego albo odbiór zapłaty za towar. Oczywiście nic takiego się nie wydarzy. Za pomocą podstawionej fałszywej strony, oszust uzyskuje dostęp do bankowości elektronicznej ofiary. Następnie dodaje swój telefon do list urządzeń zaufanych i zmienia limity wypłat w rachunku. Ostatnim krokiem jest kradzież pieniędzy z konta. Odbywa się to za pośrednictwem bankomatu oddalonego od miejsca zamieszkania ofiary. Wypłaty z konta są zatwierdzane kodami BLIK i realizowane jedna po drugiej, gdyż oszuści działają bardzo szybko.
Na szczęście, w przypadku tej metody oszustwa możliwe jest odzyskanie pieniędzy skradzionych z rachunku bankowego. Wynika to z faktu, że tego typu kradzież z konta bankowego stanowi naruszenie regulaminu banku, za które bank ponosi odpowiedzialność.
Oszustwo na BLIK przez podszywanie się pod osobę z otoczenia ofiary
Ten wariant wyłudzenia przypomina trochę starą metodę oszustwa na wnuczka. Nie jest zatem niczym nowym, zmieniła się jedynie technologia. Dotyczy również stosunkowo niższych kwot, co wynika z limitów wydatków dziennych i jednorazowych w aplikacji BLIK.
W tym przypadku, omawiane oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i, podszywając się pod członka rodziny lub znajomego, prosi o pilną pożyczkę. Nie jest to kradzież danych osobowych, tylko raczej kradzież tożsamości. Aby zrealizować swój cel, namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go znajomemu. Niestety, cofnięcie wypłaty tą metodą nie będzie już możliwe. Chociaż ma tu miejsce kradzież pieniędzy z konta, przestępcy nie przelewają środków na rachunek bankowy. Zamiast tego, natychmiast wpisują uzyskany kod w bankomacie i wybierają gotówkę. Często też udają, że przesłany kod nie zadziałał i proszą o jego powtórne wygenerowanie. Tym prostym sposobem dokonują dwukrotnej kradzieży z konta jednej ofiary.
Ochrona przed oszustwami na BLIK
Istnieje kilka podstawowych zasad, których wdrożenie pozwoli uniknąć nie tylko oszustwa na BLIK, ale także innych cyberprzestępstw:
-
Nigdy nie klikaj w podejrzane linki otrzymywane mailem lub za pośrednictwem komunikatorów. Oszuści często korzystają z tzw. phishingu i wykradają dane dostępowe do bankowości internetowej w ten sposób.
-
Weryfikuj tożsamość osoby kontaktującej się z Tobą. Jeżeli wiadomość pochodzi od kogoś ze znajomych lub rodziny, zadzwoń do tej osoby bezpośrednio, aby zweryfikować, czy to rzeczywiście ona. W przypadku, gdy kontakt twierdzi, że jest pracownikiem banku, rozłącz się i oddzwoń na oficjalną infolinię tej instytucji.
-
Nigdy nie podawaj kodu BLIK drogą elektroniczną nikomu, kto do Ciebie napisze lub zadzwoni. Instytucje bankowe mają różne metody weryfikacji tożsamości, ale żadna z nich nie wymaga podawania kodu BLIK.
-
Bądź czujny na nowe metody kradzieży pieniędzy przez Internet. Oszuści nieustannie udoskonalają swój warsztat działań i dostosowują go do panujących trendów i technologii.
Jeżeli pomimo tych środków ostrożności padniesz ofiarą przestępstwa, niezwłocznie zgłoś to na policję oraz złóż reklamację do banku. Zwiększa to Twoje szanse na odzyskanie utraconych środków.
Nasza kancelaria specjalizuje się w pomocy ofiarom cyberprzestępstw i odzyskiwaniu skradzionych pieniędzy. Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania profesjonalnej pomocy prawnej.