Ukryte opłaty w umowach – na co uważać, by nie dać się oszukać?

Ukryte opłaty w umowach – na co uważać, by nie dać się oszukać?

Wynajmując terminal płatniczy, właściciele firm zyskują możliwość umożliwienia swoim klientom płatności kartą – to bardzo wygodne rozwiązanie. Czytając umowy najmujący zwykle słyszą same superlatywy na temat terminali. Niestety często pod tą pozytywną fasadą kryją się ukryte opłaty, które mogą skutkować wysokimi kosztami dla przedsiębiorcy.

Czego szukać w umowie na wynajem terminala?

Podstawową opłatą za korzystanie z terminala jest stawka miesięczna – stała kwota, którą właściciel płaci systematycznie. Jednak to nie wszystko – do tego dochodzą opłaty dodatkowe, pobierane od każdej transakcji. Noszą one wspólną nazwę Merchant Service Charge (MSC).

Średnia wysokość opłaty MSC to od 0,5% do 0,8% wartości transakcji. Jednak nieuczciwi sprzedawcy często proponują znacznie niższe stawki, na przykład 0,17%, żeby zachęcić klientów do podpisania umowy. Okazuje się jednak, że ta 0,17% to jedynie prowizja dla agenta rozliczeniowego, a ukryte opłaty mogą wynosić nawet trzykrotnie więcej.

Poza MSC, w umowach mogą pojawiać się także takie opłaty jak marża, prowizja, interchange fee czy opłata systemowa. Warto zwrócić uwagę na ewentualne określenia „stawka płaska” lub „opłata groszowa” – to zazwyczaj ukrywane przed klientem dodatkowe kilka groszy z każdej transakcji.

Według serwisu Mico, w przypadku umowy dwuletniej, całkowita wartość płatności za terminal wynosi zazwyczaj od 0,5% do 0,8% wartości transakcji. Przy obrocie 1000 zł, oznacza to koszt od 5 zł do 8 zł maksymalnie.

Dlaczego istnieją takie rozbieżności w opłatach?

Wysokość opłat za terminal płatniczy zależy przede wszystkim od branży, w której działa przedsiębiorca. Sklepy zazwyczaj otrzymują propozycje z większym oprocентowaniem niż firmy usługowe, choć ostateczna stawka zależy od indywidualnej sytuacji.

Kluczowe jest również to, na jaką wartość transakcji firma się nastawia. Im wyższy przewidywany obrót, tym niższa stawka procentowa. Dlatego właściciele sklepów mogą otrzymywać oferty z wyższym oprocententem niż usługodawcy.

Jak uniknąć ukrytych opłat?

Aby nie dać się oszukać na ukrytych kosztach, przede wszystkim należy dokładnie czytać umowę na wynajem terminala. Sprawdzaj, jakie opłaty dodatkowe poza czynszem miesięcznym mogą się pojawić i jaka jest ich przewidywana wysokość.

Warto również porównywać oferty od różnych dostawców, sprawdzać opinie i referencje, a także upewnić się, czy firma jest transparentna w kwestii opłat.

Wybierając terminal płatniczy, nie kieruj się wyłącznie najniższą ceną. Choć taka oferta może wyglądać atrakcyjnie, często kryje się za nią próba ukrycia prawdziwych kosztów. Zamiast tego, postaw na rzetelnego dostawcę, który nie będzie próbował Cię oszukać.

Jeśli padłeś ofiarą nieuczciwych praktyk, zgłoś to na naszej stronie. Wspólnie możemy przeciwdziałać tego typu nadużyciom.

Jak wybrać odpowiedni terminal płatniczy?

Biorąc pod uwagę potencjalne zagrożenie ukrytymi opłatami, jak należy wybierać terminal płatniczy? Oto kilka wskazówek:

  1. Czytaj uważnie umowę – zwróć szczególną uwagę na wszystkie opłaty i prowizje, nie tylko na wysokość czynszu miesięcznego.
  2. Porównuj oferty od różnych dostawców, nie kieruj się wyłącznie najniższą ceną.
  3. Sprawdzaj opinie i referencje dotyczące danego dostawcy – upewnij się, że jest on rzetelny i transparentny w kwestii opłat.
  4. Wybieraj sprawdzone firmy, które mają dobre opinie i nie ukrywają kosztów w swoich umowach.
  5. Nie płać z góry pełnej kwoty – zamiast tego zażądaj rozbicia płatności na część zaliczkową i resztę po wykonaniu usługi.

Wybór odpowiedniego terminala płatniczego to ważna decyzja dla każdego przedsiębiorcy. Uważne badanie ofert i świadomość ukrytych kosztów pozwoli Ci uniknąć przykrych niespodzianek i cieszyć się w pełni z wygody i korzyści, jakie daje obsługa płatności kartą.

Podsumowanie

Wynajmując terminal płatniczy, należy być bardzo ostrożnym i uważnie przyglądać się umowie. Pod pozorami atrakcyjnej oferty mogą kryć się ukryte opłaty, które znacząco zwiększą koszty prowadzenia działalności.

Aby uniknąć przykrych niespodzianek, należy zwrócić szczególną uwagę na takie elementy, jak:

  • Stawka miesięczna za wynajem terminala
  • Opłata Merchant Service Charge (MSC) pobierana od transakcji
  • Dodatkowe opłaty typu marża, prowizja, interchange fee, opłata systemowa
  • Pojęcia typu „stawka płaska” lub „opłata groszowa”

Ponadto warto porównywać oferty od różnych dostawców, sprawdzać ich opinie oraz upewnić się, że firma jest transparentna w kwestii kosztów. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że terminale płatnicze przyniosą oczekiwane korzyści, a nie nieoczekiwane wydatki.

Jeśli padłeś ofiarą nieuczciwych praktyk, zgłoś to na naszej stronie. Tylko razem możemy skutecznie przeciwdziałać tego typu nadużyciom.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top