Oszustwa na rynku sztuki – przypadek Johna McKeowna
Świat sztuki jest uważany za elitarny i ekskkluzywny, jednak nie oznacza to, że jest on wolny od nielegalnych praktyk. Niestety oszustwa na tym rynku są dość powszechne, a jednym z najbardziej znanychh przypadków jest historia Johna McKeowna.
John McKeowan był australijskim handlarzem sztuką, którzy przez lata dopuszczał się rozmaitych oszustw. Jego metody działania były wyrafinowane i trudne do wykrycia, co pozwoliło mu na skuteczne wprowadzanie w błąd kolekcjonerów i domów aukcyjnych na całym świecie. McKeowan specjalizował się w handlu falsyfikatami dzieł znanych artystów, takich jak Brett Whiteley, Sir Sidney Nolan czy Arthur Boyd.
Modus operandi Johna McKeowna
Kluczową techniką stosowaną przez McKeowna było wykorzystywanie autentycznych elementów, które następnie łączył w nowe kompozycje. Artysta ten zdobywał oryginalne fragmenty dzieł uznanych malarzy, takie jak szkice, rysunki czy drobne prace. Następnie umieszczał je w nowych ramach lub kompozycjach, tworząc w ten sposób fałszywe „dzieła sztuki”. Aby nadać im wiarygodności, McKeowan często posługiwał się również innymi technikami podrabiania, takimi jak artificalne starzenie obrazów czy podrabianie sygnatur artystów.
Oszust dokładnie badał styl, faktury i palety barw ulubionych przez danych twórców, co pozwalało mu na bardzo wiarygodne imitowanie ich malarstwa. Przez lata McKeowan zbierał materiały źródłowe, takie jak katalogi i publikacje poświęcone uznanym artystom, aby wiernie odtwarzać charakterystyczne dla nich motywy i techniki.
Jego metody były na tyle przekonujące, że wiele z fałszywych dzieł trafiało do uznanych kolekcji i domów aukcyjnych, gdzie sprzedawane były jako oryginały za ogromne sumy. McKeowan doskonale znał rynek sztuki i potrafił umiejętnie budować fałszywą historię pochodzenia każdego z „arcydzieł”, co dodatkowo zwiększało ich wiarygodność w oczach nabywców.
Skala i konsekwencje oszustw
Szacuje się, że przez lata działalności McKeowan sprzedał ponad 2000 fałszywych dzieł sztuki o łącznej wartości sięgającej 30 milionów dolarów. Wiele z nich trafiło do prestiżowych galerii, muzeów oraz prywatnych kolekcji na całym świecie.
Ofiarami jego działań padli m.in. znani kolekcjonerzy, domy aukcyjne jak Sotheby’s czy Christie’s, a nawet australijskie instytucje kulturalne. Sprawa McKeowna wyszła na jaw dopiero w latach 90. XX wieku, gdy władze australijskie rozpoczęły śledztwo w związku z podejrzeniem nielegalnego obrotu dziełami sztuki.
Konsekwencje tych oszustw były bardzo dotkliwe. Wielu kolekcjonerów straciło ogromne sumy zainwestowane w fałszywe dzieła, a prestiżowe instytucje musiały wycofać z ekspozycji i katalogów wiele sfałszowanych prac. Ponadto cała afera podważyła zaufanie do rynku sztuki i nadszarpnęła reputację domów aukcyjnych, którym udało się nabrać McKeowan.
Jak uniknąć bycia ofiarą podobnych oszustw?
Aby ustrzec się przed nabyciem fałszywego dzieła sztuki, należy zachować szczególną ostrożność i wdrożyć kilka kluczowych środków ostrożności:
-
Weryfikacja pochodzenia i autentyczności: Przed zakupem jakiegokolwiek dzieła sztuki należy dokładnie zbadać jego historię, upewniając się, że pochodzi ono z wiarygodnego źródła i może być jednoznacznie powiązane z danym artystą. Pomocne mogą być certyfikaty autentyczności, opinie ekspertów oraz dokumentacja dotycząca wcześniejszych właścicieli.
-
Badania stylistyczne i techniczne: Uważny, osobisty ogląd potencjalnego zakupu pozwoli na identyfikację niespójności w stylu, technice wykonania lub użytych materiałach, które mogą sugerować fałszerstwo. Warto również zlecić analizy laboratoryjne, np. badanie pigmentów czy spoiw malarskich.
-
Weryfikacja artysty i jego twórczości: Dogłębne poznanie twórczości danego artysty, jego stylu, palety barw, technik oraz dziejów jego prac jest kluczowe. Pozwoli to na łatwiejsze wykrycie niespójności lub nieprawidłowości w „nowym odkryciu”.
-
Korzystanie z usług zaufanych ekspertów: Przed dokonaniem zakupu warto skonsultować się z renomowanymi autorytetami w dziedzinie historii sztuki, znawcami danego artysty lub uznanymi domami aukcyjnymi. Ich opinia może okazać się bezcenna.
-
Sceptycyzm wobec nadzwyczajnych okazji: Zbyt atrakcyjne oferty, nadzwyczaj tanie „arcydzieła” lub domniemane „odkrycia” powinny zawsze budzić czujność. W świecie sztuki stara zasada „jeśli coś wydaje się zbyt piękne, by było prawdziwe, to najprawdopodobniej nie jest prawdziwe” wciąż pozostaje aktualna.
Tylko zachowanie najwyższej ostrożności oraz skrupulatna weryfikacja autentyczności dzieła mogą uchronić kolekcjonerów i miłośników sztuki przed staniem się ofiarami wyrafinowanych fałszerstw, takich jak te dokonywane przez Johna McKeowna.
Skuteczne techniki zabezpieczania autentyczności dzieł sztuki
Wobec rosnącego zagrożenia fałszerstwami, instytucje muzealne, domy aukcyjne oraz inni uczestnicy rynku sztuki muszą wdrażać coraz bardziej zaawansowane metody zabezpieczania autentyczności dzieł. Oto najskuteczniejsze z nich:
Znaki wodne i nadruki zabezpieczające
Stosowanie specjalnych znaków wodnych, mikrodruków oraz nadruków na podłożu papierowym to jedna z podstawowych technik zabezpieczania prac artystycznych. Tego typu oznaczenia są niezwykle trudne do skopiowania, a ich obecność jest łatwa do zweryfikowania.
Hologramy i elementy optycznie zmienne
Wykorzystywanie hologramów oraz innych elementów optycznie zmiennych, takich jak gilisze, to kolejny skuteczny sposób identyfikacji autentycznych dzieł. Tego typu zabezpieczenia są praktycznie niemożliwe do podrobienia przy użyciu standardowych technik drukarskich.
Unikalne materiały i techniki
Stosowanie specjalistycznych farb, tuszy, materiałów oraz technik produkcji, charakterystycznych dla danego artysty lub epoki, również stanowi ważne zabezpieczenie autentyczności. Analiza tych elementów przez ekspertów pozwala na jednoznaczną weryfikację oryginalności.
Identyfikatory elektroniczne
Coraz częściej w obiegu dzieł sztuki stosowane są również zabezpieczenia elektroniczne, takie jak znaczniki RFID czy kody kreskowe. Umożliwiają one cyfrową rejestrację i identyfikację obiektów, a także śledzenie ich historii.
Certyfikaty autentyczności
Wydawanie wiarygodnych certyfikatów potwierdzających autentyczność dzieła jest kluczowym elementem zabezpieczania rynku sztuki. Certyfikaty te zawierają szczegółowe informacje o obiekcie, jego pochodzeniu oraz metodach weryfikacji.
Ekspertyzy i analiza laboratoryjna
Kompleksowe badania prowadzone przez renomowanych ekspertów oraz w wyspecjalizowanych laboratoriach to nieocenione narzędzie w procesie identyfikacji autentyczności. Zaawansowane analizy techniczne i chemiczne dostarczają niepodważalnych dowodów.
Stosowanie powyższych metod zabezpieczeń, w ramach kompleksowego systemu weryfikacji, pozwala na skuteczną walkę z fałszerstwami i ochronę rynku sztuki przed nieprawidłowościami. Tylko dzięki ciągłemu doskonaleniu i aktualizacji tych środków możliwe jest skuteczne przeciwdziałanie coraz bardziej wyrafinowanym praktykom fałszerzy.
Wnioski i rekomendacje
Przypadek Johna McKeowna ukazuje, jak wyrafinowane i trudne do wykrycia mogą być praktyki fałszowania dzieł sztuki. Oszust ten przez wiele lat skutecznie wprowadzał w błąd kolekcjonerów, domy aukcyjne oraz instytucje kulturalne na całym świecie, sprzedając tysiące sfałszowanych prac.
Skala jego działalności i ogromne straty poniesione przez ofiary tego procederu pokazują, jak bardzo zagrożony jest rynek sztuki. Dlatego tak kluczowe jest stosowanie kompleksowych zabezpieczeń, wdrażanie zaawansowanych technik weryfikacji autentyczności oraz stała edukacja wszystkich uczestników tego rynku.
Tylko ciągły rozwój metod zabezpieczeń, ścisła współpraca ekspertów oraz czujność kolekcjonerów mogą skutecznie chronić przed fałszerstwami. Jednocześnie niezbędne jest budowanie świadomości społecznej na temat tego problemu, aby uchronić miłośników sztuki przed staniem się ofiarami wyrafinowanych oszustw.
Reasumując, wdrożenie kompleksowych środków zabezpieczających, ścisła weryfikacja autentyczności oraz edukacja uczestników rynku to kluczowe elementy walki z fałszowaniem dzieł sztuki. Tylko takie holistyczne podejście może zapewnić skuteczną ochronę wartości i integralności tego kluczowego sektora kultury.