Uważaj na Manipulacje w Reklamach Sprzętu Medycznego

Uważaj na Manipulacje w Reklamach Sprzętu Medycznego

Cudowne środki na żylaki, bóle stawów, problemy ze słuchem czy nietrzymanie moczu – takie reklamy pojawiają się w kolorowych gazetkach. Konsumencie, uważaj – to reklamy wprowadzające w błąd, tzw. scam. Oferowane specyfiki mogą nie mieć uzdrawiających właściwości, a kontakt ze sprzedawcą w celu odstąpienia od umowy lub reklamacji może być niemożliwy.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy i jak wydawcy weryfikują treść reklam, a także przyjrzy się podejrzanym reklamodawcom. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiają skargi dotyczące reklam produktów pseudomedycznych zamieszczanych w kolorowej prasie. Specyfiki te, według zapewnień reklamowych, miały gwarantować natychmiastowe wyleczenie z różnych schorzeń, np. miażdżycy, prostaty czy rozwiązywać problemy ze wzrokiem bądź słuchem.

Ze skarg konsumentów wynika, że okazywały się nieskuteczne, ich ceny nieadekwatne do jakości, a profesorowie wychwalający zalety tych produktów nieistniejący. Co więcej, problematyczne było ustalenie danych i adresu przedsiębiorcy, który zamieścił reklamę produktu, co w praktyce uniemożliwiało odstąpienie od umowy czy reklamację kupionego towaru.

Wydawcy Gazet Bezkrytycznie Publikują Reklamy Scamu

Wydawcy gazet, w których publikowane są wprowadzające w błąd reklamy, niewiele jednak robią, aby ograniczyć ten proceder. Na problem zwrócił też uwagę youtuber Wojtek Przeździecki, który pokazał, jak łatwo opublikować reklamę scamu w kolorowym czasopiśmie.

Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy.

Jeśli padłeś ofiarą takiego scamu, zgłoś się do nas – pomożemy Ci odzyskać pieniądze i uchronić innych przed podobnymi praktykami.

Prezes UOKiK Wszczyna Postępowanie Wyjaśniające

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie scamu zamieszczanego w gazetach. Chodzi o reklamy, które wprowadzają w błąd, np. bezpodstawnie wyolbrzymiają właściwości produktu, zachęcają do kupna rzeczy szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, informują o nieistniejących promocjach.

W pierwszej kolejności Prezes UOKiK wezwał do złożenia wyjaśnień w sprawie publikowanych reklam 8 przedsiębiorców z branży wydawniczej. Chce zwrócić uwagę wydawców na ważny problem społeczny, sprawdzić, czy i w jaki sposób weryfikują reklamy przed publikacją, w jakich przypadkach odmawiają ich przyjęcia, dlaczego nie podają konsumentom danych reklamodawców, a także dlaczego mimo otrzymywania skarg od czytelników, nadal zgadzają się na zamieszczanie tego rodzaju reklam.

Prezes liczy na samoregulację branży wydawniczej i całkowite wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane lub starsze osoby. Jeśli działania wydawnictw będą niewystarczające lub powolne, to wydawcy powinni spodziewać się dalszych kroków ze strony UOKiK.

Odpowiedzialność Wydawców za Wprowadzające w Błąd Reklamy

Zgodnie z Prawem prasowym, wydawca może ponieść odpowiedzialność za publikowanie reklam sprzecznych z prawem lub zasadami współżycia społecznego. Reklamami środków pseudomedycznych zajmuje się także Rada Etyki Reklamy, która wydała kilka uchwał potwierdzających, że mogą one wprowadzać w błąd co do istotnych właściwości reklamowanych produktów, przedstawionych wyników badań czy osób rekomendujących dany wyrób.

Konsumenci powinni być asertywni i nie dać się podejść nieuczciwym sprzedawcom. Zachęcamy do obejrzenia webinaru Asertywność na pokaz z poradami psycholożki społecznej Ewy Jarczewskiej-Gerc.

Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z naszą infolinią lub rzecznikami konsumentów w Twoim mieście lub powiecie. Możesz również zgłosić się do Inspekcji Handlowej lub Europejskiego Centrum Konsumenckiego w sprawach transgranicznych.

Podsumowanie

Reklamy środków pseudomedycznych to poważny problem, z którym mierzą się konsumenci, zwłaszcza osoby starsze i schorowane. Wprowadzające w błąd obietnice szybkiego wyleczenia z różnych dolegliwości często okazują się fałszywe, a kontakt ze sprzedawcą w celu reklamacji lub odstąpienia od umowy bywa niemożliwy.

Prezes UOKiK podjął zdecydowane działania, wzywając wydawców do złożenia wyjaśnień i weryfikacji publikowanych reklam. Liczy on na samoregulację branży, jednak jeśli działania wydawnictw okażą się niewystarczające, mogą one spodziewać się dalszych kroków ze strony urzędu.

Konsumenci powinni być świadomi tego rodzaju manipulacji i zachować asertywność. Zachęcamy do korzystania z pomocy rzeczników konsumentów, Inspekcji Handlowej oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego w celu ochrony swoich praw. Zgłoś się również do nas, jeśli padłeś ofiarą takiego scamu – pomożemy Ci odzyskać pieniądze i zapobiec podobnym praktykom w przyszłości.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top